kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-02-28 - Toffeln i vidare perspektiv

Trevliga nyhetsbrevet "Om ett ord" ber�ttar i dag om tofflan. Ordet kommer fr�n det italienska ordet f�r "sko av kork".

Det gav mig pl�tsligt en ny dimension till sk�llsorden "toffel" och "toffelhj�lte". Jag har trott att uttrycket betyder att n�n �r hunsad av sin �kta h�lft. Jag f�rstod aldrig varf�r toffel bara g�llde �kta m�n, f�r fruar kan minsann vara lika hunsade men d� heter det n�got annat. Men om uttrycket kan h�rledas till "st� under toffeln" och toffel syftar p� kork, d� f�rst�r jag kanske lite b�ttre. Den som l�ter sig hunsas av sin hustru �r korkad? Eller �r det rent av hustrun som �r korkad eftersom hon inte beter sig som normen f�r kvinnor f�reskriver?

Jag log ocks� med v�ldigt blandade k�nslor �t toffelbrevets historiska citat: I Finska kyrkohistoriska samfundets handlingar fr�n 1658 kan man l�sa att: "Pastorn wille i s�ngan, s� att frun n�dgades taga toflan och sl� honom bort."

Jag ser scenen framf�r mig som en sk�mtteckning, hur en kvinna i l�ngt nattlinne och spetsm�ssa dunkar p� maken med en f�rmodligen helt horribelt obekv�m fotbekl�dnad som tillhygge. Men jag ser ocks� �rtalet och inser att om denna h�ndelse n�tt �nda in i kyrkans b�cker, s� var scenen snarare n�got liknande det som klipps bort ur m�rka amerikanska v�ldsfilmer. Skillnaden mellan de tv� bilderna �r maktbalansen: �r det j�mb�rdiga personer vi ser eller f�r�varen och offret?

Kyrkans omskrivningar f�r sex gjorde att jag inte f�rr�n m�nga �r senare fattade vad det var fr�gan om n�r "Abraham k�nde sin hustru" eller vem/hur det nu stod i Testamentet som vi l�ste i grundskolan.

Nu som vuxen l�ser jag ibland hemska historier om hur unga m�nniskor utnyttjats inom kyrkans h�gn. Exemplen jag t�nker p� �r fr�n USA och Irland men jag tror s�kert att det f�rekommer �ven p� n�rmare h�ll.

"Pastorn wille" och "Abraham k�nde"..,

Tacka sjutton f�r att det �r sv�rt f�r individen att v�rja sig mot �vergrepp n�r gruppen inte ens �ger ord som uttrycker vad det �r fr�gan om, n�mligen f�rs�k till v�ldt�kt och fullbordade samlag.

I alla sammanhang d�r n�gon har auktoritet och andra f�rv�ntas lita till och lyda den personen finns det utrymme f�r missbruk av f�rtroenden. Det g�ller i en familj, det g�ller i skolan, i kyrkan och i det politiska och ekonomiska samh�llet. Ger man l�ften om att "jag ska ta hand om dig" s� avv�pnar man samtidigt en m�nniskas naturliga f�rsvarsmekanismer.

De h�r tankarna f�r mig in p� en h�gljudd diskussion som jag hade med en grupp m�nniskor som trodde att v�ldt�ktsm�n inte kan kontrollera sin sexdrift. Det �r v�l den "allm�nna uppfattningen" i samh�llet kanske, men jag har inga sv�righeter att sticka h�l p� den illusionen.

Om det vore s� att v�ldt�ktsm�n har en okontrollerbar sexdrift s� borde vi n�n g�ng se dem f� utbrott vid frukthyllan p� Konsum: "AAAH! Kolla vilka former! Jag m�ste KNULLA!!! NU!" Eller kanske n�r de �r inne hos chefen och l�nef�rhandlar och blir lite uppspelta. "Ditt motst�nd eggar mig! UPP P� BORDET BARA, JAG M�STE HA DIG H�R OCH NU!!!"

Men.

V�ldt�ktsm�nnens ostyriga "drift" sl�r av n�gon m�rklig anledning bara till n�r och d�r det inte finns vittnen. Allra helst i hemmet f�rst�s, d�r man har fri tillg�ng till l�mpliga offer och dessutom �r v�l skyddad mot insyn fr�n f�rbipasserande. Annars g�rna p� en m�rk bakgata vid ett klockslag n�r det �r l�ngt till n�sta medm�nniska och gott om flyktv�gar utifall att.

V�ldt�kt och andra �vergrepp handlar inte om sex. Det handlar om makten att kr�nka en annan m�nniska, att g�ra som man vill, ta vad man vill ha och uppleva att ingen kan hindra en. Den som g�r det saknar sp�rrar som folk normalt har, n�mligen empatisk f�rm�ga, och g�r det med ber�kning: kalkylerar risken, v�ljer plats och tillf�lle med omsorg, agerar n�r f�ruts�ttningarna �r optimala. Alkohol n�mns i sammanhanget som en "f�rmildrande omst�ndighet" men �r i sj�lva verket ett medel som tas till f�r att v�ga g� �ver gr�nsen.

Hur kommer s�ta sm� pojkar in p� stigen som g�r dem till livsfarliga v�ldt�ktsm�n? Det finns f�rmodligen m�nga sk�l, men en sak �r jag r�tt s�ker p�: det sker i sm� steg, ett efter det andra.

Jag stod h�romdagen och sa till en bekant att jag �r f�r "pryd" f�r att servera en t�rta i form av en penis till en tjejfest. Visst, jag s�g m�jligheten att st�lla fram t�rtan med kommentaren "h�r har ni n�t att s�tta t�nderna i, brudar!" men jag vill inte g�ra det. Jag tycker att det �r vulg�rt och sexistiskt, men jag skyllde p� att jag �r pryd f�r att inte g�ra min bekant obehaglig till mods. Jag ville inte s�ga henne.

Andra tycker att den sortens humor �r helt of�rarglig men jag ser symboliken i handlingen och �r inte alls lika tv�rs�ker. Det finns sk�l till att soldater �var prickskytte p� m�nniskoformade pappsilhuetter innan de ger sig ut i krig. Det finns sk�l till att rubbade seriem�rdare har konstiga bilder p� v�ggarna i sitt rum. P� tal om det s� gillar jag inte golvmattor med fotografiska motiv heller. Jag vill inte sk�ra i eller trampa p� s�dant som jag �r r�dd om. Visst, visst, jag �r lite skruvad och det st�r jag f�r. ;-)

F�r att �terg� till �mnet, n�mligen ord och deras betydelse, s� �r det oerh�rt viktigt att vi har en st�ndig diskussion kring detta i samh�llet. Vi ska kalla saker vid deras r�tta namn, och gemensamt komma fram till vilka de namnen �r och vad de st�r f�r. Ord �r nycklar som kan �ppna eller st�nga ut. Ord v�cker associationer. Ord kan beskriva vilka k�nslor en handling v�cker, och d�rmed utveckla m�nniskors empati. Spr�ket �r v�rt viktigaste verktyg f�r att f� ett samh�lle att fungera.

S�, l�r dig lite mer om v�rt spr�k och ha trevligt p� samma g�ng, prenumera p� nyhetsbrevet "Om ett ord". (Gratis smygreklam p� TV� st�llen i samma notering, jag tror minsann att jag har �vertr�ffat mig sj�lv. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck