kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-10-09 - Bekv�mt vs Bra

En f�rening som jag hj�lper med webbadministration har bokat in sig hos webbhotellet One.com. Det �r f�rsta g�ngen jag kom i kontakt med det webbhotellet och jag blev imponerad �ver hur enkelt man kunde installera bloggar och l�gga upp subdom�ner.

Dessv�rre visade det sig som alltid att genv�gar �r senv�gar.

Bloggen har f�rst�s bara de mest grundl�ggande funktionerna och �ven om hotellpersonalen anstr�ngt sig f�r att g�ra det enkelt att byta f�rger och bilder, s� tar det lika l�ng tid som vanligt. Vissa sm�saker st�r mig, till exempel att det inte g�r att st�nga av siffran som visar hur m�nga inl�gg det finns i varje kategori, eller ta bort vilket klockslag inl�gget gjordes. Att man m�ste l�gga upp valbara kategorier p� administrationssidan ist�llet f�r via bloggverktyget k�nns sten�lders...

N�r jag v�l f�tt bloggen p� plats visade det sig ocks� att bloggverktyget inte funkar s� bra med Safari. Jag kan inte l�gga fet eller kursiv stil i inl�gg och jag kan inte ens posta en kommentar eftersom s�kerhetskoden aldrig godk�nns. Fantastiskt irriterande.

Jag hade verkligen �nskat att verktyget skulle vara lite b�ttre. Om man installerar egna bloggverktyg via FTP m�ste man ju n�mligen uppdatera dem i tid och otid. Genom att anv�nda det f�rinstallerade bloggverktyget r�knade jag med att uppdateringar av verktyget skulle sk�tas automatiskt av webbhotellet.

I k�llkoden kan jag se h�nvisningar till "iloapp" som dock inte g�r att hitta via FTP-servern (One verkar ha strypt accessen, man kommer inte in i roten som man g�r p� de flesta andra webbhotell utan bara direkt in i public html). Googlar man p� "bloggverktyget iloapp" s� hittar man en hel del anv�ndare som tycker att Ones bloggverktyg suger och nu har g�tt �ver till andra verktyg...

Jahapp. Jag f�rst�r dem.

M�jligen kan jag l�ta f�reningsm�nniskorna ha sina personliga bloggar i det d�r verktyget, men f�reningens huvudsidor m�ste g�ras i ett riktigt CMS (content management system) typ Wordpress eller Joomla, annars kommer jag att bli tokig.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck