kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-01-13 - Organisationsutvecklaren

Hahaha. Min senaste notering f�ranledde en n�rst�ende person att utbrista: "Va? Ska du byta jobb? T�nker du sadla om helt och h�llet?"

Jag vill d�rf�r p�peka att det inte finns n�gra s�dana planer och att jag med "i den lilla skalan, ett litet personligt genombrott", avs�g dubbel betoning p� just lilla och litet.

Det �r en skillnad inv�rtes, bara en k�nsla av att ha f�tt en djupare insikt. Det �r inget som syns ut�t och inget som kommer att manifesteras i stora handlingar. D�remot k�nner jag mig lite b�ttre rustad att forts�tta med det jag har gnetat p� med under de senaste �ren.

Jag tror att dr�mmen handlade om att komma ur sin puppa, och det var sj�lva id�n eller insikten som gjorde det, inte jag personligen.

L�ter det fortfarande flummigt? Okej, den on�digt l�nga vardagsf�rklaringen h�r d� (du kan sluta l�sa h�r om du vill ;-) :

F�r sju �r sedan fick jag ett tidsbegr�nsat uppdrag som organisationsutvecklare. Det kan tyckas lite besynnerligt eftersom jag inte hade n�gon st�rre erfarenhet av organisationsutveckling, men jag hade andra kunskaper som uppdragsgivaren v�rdesatte. Vi gick igenom konkreta aktiviteter som skulle utf�ras och jag ans�g att jag skulle klara av dem. Det gjorde jag ocks�.

Jag �r en s�n person som �r nyfiken p� varf�r saker �r som de �r, hur och varf�r det funkar (eller inte) och om det g�r att g�ra p� andra s�tt f�r att f� ett mer exakt eller p� annat s�tt b�ttre resultat.

Om n�got inte blir som jag t�nkt s� funderar jag mycket �ver var det gick snett och hur jag kanske kunde ha gjort ist�llet.

Med �ren har jag d�rf�r blivit dokumentations- och uppf�ljningsfantast. "Visionera, dokumentera, utf�r, f�lj upp och revidera" �r, om inte mitt mantra s� i alla fall min uppfattning om hur arbete b�r genomf�ras.

Med andra ord har jag blivit en riktig pest f�r impulsiva id�sprutor... :-)

Jag st�ller trista och sv�ra fr�gor som "ja, det l�ter kul, och vad �r syftet d�? hur ska det finansieras? hur har du t�nkt g� till v�ga och p� vilket vis ska du m�ta om du n�tt ditt m�l?"

Under ganska m�nga �r nu har jag l�st p� om policys, strategier, olika sorters planer, metoder p� modet (SWOT, LOTS, balanced scorecard, you name it), aff�rsutvecklings- och managementteorier, utv�rderingsverktyg, tittat hur andra har gjort och provat sj�lv med varierande framg�ng b�de som f�retagare och f�reningsm�nniska.

N�r jag m�ter folk som inte alls �r vana att t�nka strategiskt och jag f�rs�ker f�rmedla n�got ur r�ran i mitt huvud blir de oftast v�ldigt imponerade eftersom det �r saker som de sj�lva "inte haft en tanke p�..!"

Det kan r�cka med att jag f�rklarar hur man exempelvis kan g�ra en m�tning f�r att de ska uppfatta mig som guru. Sj�lv har jag k�nt att jag bara f�rm�r ge dem glimtar, inte nyckeln till hur det h�nger ihop. De f�rst�r v�rdet av det jag pratar om men �r fortfarande l�ngt fr�n att kunna g�ra sig n�gon praktisk nytta av det.

Jag kan vifta med tjocka strategib�cker, luntor med statistik och l�nga listor �ver p�hittiga och udda aktiviteter, men jag vet ju att det inte �r till s�rskilt stor hj�lp. De orkar inte l�sa b�ckerna eller f�rs�ka tolka statistiken, �n mindre dra slutsatser och l�gga upp handlingsplaner. M�jligen kan de �gna igenom aktivitetsf�rslagen och fastna f�r n�t som verkar roligt att g�ra. I b�sta fall "r�kar" det bli en bra aktivitet. I v�rsta fall br�nner de tid och pengar p� ett fiasko som f�r n�gra av dem att tappa sugen.

Det jag s�kt �r ett s�tt att f�renkla �verblicken. Att ge hela bilden men avskalad, i en form som g�r snabbt att f�rst�, kan �teranv�ndas i m�nga olika sammanhang och byggas ut efter behov. Kalla det fusklapp, mall, checklista eller skalbart system om du vill.

Jag kallar det f�r tillf�llet f�r strategidokument.

Det �r m�jligt att det redan finns tusentals anv�ndbara s�dana mallar, men jag har inte sett n�gon som �r komplett och enkel nog utifr�n just mina behov och prioriteringar.

Den form som jag m�dosamt kn�pade ihop i veckan g�r att sammanfatta p� mindre �n ett A4.

Fylld med relevant projekthistorik sedan begynnelsen, aktuell statistik och m�l, strategier och aktiviteter f�r kommande tre�rsperiod omfattar dokumentet n�gra A4. Den ska kompletteras med en enkel �rsplan d�r man skriver in vem som �r ansvarig och bockar av det som �r gjort.

Jag tror att den nyblivna styrelseledamot som f�r dokumenten i handen kan b�rja jobba aktivt och hyfsat m�linriktat n�sta dag. Under f�ruts�ttning att de vill f�rst�s, men det �r ju en helt annan historia.

Nu ska jag testa id�n i tre olika sammanhang. �terst�r att se om jag fortfarande ser lika odr�gligt sj�lvbel�ten ut sedan.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck