kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-07-25 - Mera kamerasnack

P� Elgiganten s�ljs Nikon D40x just denna vecka f�r 6.500 kr (ordinarie 7.300 kr) och med 830 kr i tillf�llig 90-�rsjubileums cashback fr�n Nikon ger det ett reellt pris p� 5.700. Morr. Jag k�pte min f�r tre veckor sedan till ordinarie pris, snuvad p� 1600 sp�nn allts�. Min tajming �r p�litligt usel... :-)

En sak som jag inte gillar med min nya kamera �r autofokuslampan. Det �r en fiffig detalj som ska underl�tta fokusering vid d�ligt ljus. Den lyser upp ungef�r som en nyckelringslampa. Men den g�r ocks� att motivet l�gger m�rke till kameran. Jag kr�lade p� golvet f�r att fotografera en katt och autofokuslampan gjorde gigantiska speglar i �gonen p� den. Sen var det f�rdigposerat, modellen v�nde envist bort ansiktet.

Nu �r det f�rst�s inte bara fokuslampan som avsl�jar att man tar bilder, utan �ven sk�rpeinst�llningspipet (g�r nog att st�nga av) och det mycket h�rbara slutarljudet (g�r troligen inte att st�nga av.. :-) Jag hade gl�mt att systemkameror v�snas s�.

Kanske g�r det att koppla bort lampan via n�n meny men funkar autofokusen bra d�? �terst�r att se.

Om man fokuserar manuellt har man ingen som helst ledning av mattskiva eller h�rkors i s�karen, s� jag missade litegrann p� alla exponeringar. Jag saknar _verkligen_ den fina s�karen i min analoga Pentax MZ-M... :-(

Osannolikt nog ringde det en person som vill k�pa en av mina gamla systemkameror samma dag som jag haft mitt tillkortakommande med katten. Jag blev f�rv�nad, trodde inte att det fanns n�gon begagnatmarknad alls, men tydligen finns det fortfarande fotokurser som g�r i "old school" och inte ens till�ter zoomar. Film och fasta br�nnvidder ska det vara.

Jag kollade begagnatpriser p� n�tet och hela utrustningen �r nog v�rd ett par tusen kronor. Hon vill bara plocka ut russinet f�rst�s... och utifr�n det hon ber�ttade om kursen f�rst�r jag att den som skulle passa henne alldeles perfekt �r den som jag har sv�rast att skiljas fr�n. S� nu m�ste jag best�mma mig om jag a) ska s�lja utrustningen �verhuvudtaget och i s� fall b) hel eller i delar.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck