kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-06-09 - Kamerak�p

Jag har besluts�ngest. Jag har n�stan best�mt att jag ska f� en ny kamera... men vilken?

Resten av den h�r noteringen �r r�tt n�rdig s� om du inte gillar n�rdsnack s� har du chansen att klicka vidare nu... :-)

Semiproffssegmentet bland digitalkameror har �ntligen n�tt den magiska 10-miljonerpixelgr�nsen. Det inneb�r att kameran kan ge bilder med 300 dpi i A4-storlek, vilket �r tryckkvalitet f�r glossiga broschyrer och magasin. Det har jag v�ntat p� sedan jag k�pte min f�rsta digitalkamera 1999. Nu �r allts� tiden inne.

Jag har hittat fem t�nkbara kameror och efter veckor av testl�sande kan jag rangordna dem enligt testarnas �sikter.

1:a) Pentax K10D och Nikon D80
3:a) Canon EOS 400 D
4:a) Olympus E-510 och Nikon D40x

Priserna sp�nner fr�n 7.000 kr till 12.000 kr.

K10D och D80 har samma CCD fr�n Sony s� bildkvaliteten �r i stort sett densamma (beroende f�rst�s p� objektivets kvalitet). K10D har dessutom skakstabilisering, h�ndigt om man fotar p� frihand i d�ligt ljus vilket jag ofta g�r.

Placeringen av E-510 grundar jag p� tester av f�reg�ngaren E-500. Den har n�mligen inte sl�ppts �n. Nya E-510 har bildstabilisering vilket jag ser som ett plus men jag betvivlar att den kan peta ner EOS 400 p� totalbetyget. (Uppdaterat: det g�r den inte.)

E-500 och D40x �r billigare men har bara 3 fokuspunkter, betydligt f�rre �n de andra i listan, och �r mer begr�nsade n�r det g�ller objektiv. E-500 d�rf�r att den �r liten och anv�nder 4:3-systemet ist�llet f�r 3:2. D40x f�r att den saknar autofokusmotor i huset.

S� l�ngt de "verkliga" och uppm�tta skillnaderna mellan kamerorna. Till det kommer sammanv�gningen med mina preferenser och behov, och pris... D� blir det genast knivigare.

Jag har redan tre Pentax-objektiv som passar, eller i praktiken tv� eftersom jag l�nade ut kameran och fick tillbaka den med 28-80-zoomen trasig... :-(

Min nuvarande digitalkamera �r en Olympus och jag �r v�ldigt n�jd med den, vilket g�r mig positivt inst�lld till m�rket. Jag gillar stort zoomomf�ng fr�n vidvinkel till tele och det �r v�ldigt bekv�mt att slippa sl�pa med sig flera objektiv. Pentax har tyv�rr inga superzoomar. E-510 �r den minsta kameran och det �r ocks� h�ndigt.

Helt subjektivt gillar jag inte tanken p� att k�pa en Nikon eller Canon. Det k�nns s� ... wannabe-proffsfotograf-svensson-aktigt. Eh ja.

Dessutom skiljer det femtusen sp�nn mellan den billigaste och den dyraste.

Jag grubblar vidare.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck