kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-06-07 - Jag (och v�rlden) vet snart var din brevl�da bor

Jag har en r�knare p� den h�r sidan. Vid det h�r laget �r det tre-fyra olika f�retag som tillhandah�llit den - men r�knaren �r densamma, det �r �garskapet som �ndras. Varje f�retag har haft sin id� om hur informationen om bes�karna ska presenteras och vilken information som ges.

Nyligen uppt�ckte jag en ny feature. L�nge har jag kunnat se vilken operat�r som bes�karna surfar med, och ibland �ven vilket l�n eller ort som operat�ren registrerats i. Denna dag fanns det en liten glob intill operat�rens namn. Jag klickade p� globen bredvid min egen tr�ff, och kom till en Google-tj�nst d�r man kunde se operat�ren som en prick p� en Sverigekarta. Nyfiket zoomade jag in... och zoomade in... och fnissade �t detaljuppl�sningen. Sen zoomade jag lite till och fnisset fastnade. Nu s�g jag gatunamnen i mitt kvarter, och pluppen markerade en punkt cirka 50-100 meter fr�n huset d�r jag bor.

"Hj�lp! Det m�ste vara telesk�pet i kvarteret!", t�nkte jag och k�nde mig obehagligt "uppt�ckt".

Jag b�rjade klicka p� andra sm� glober runtom i landet och k�nde igen n�gra av mina regelbundna l�sare. Pluppen var tillr�ckligt n�ra f�r att jag skulle veta s�kert att det var de, men inte s� n�rg�nget som hemma hos mig. Sen fortsatte jag med fler l�sare p� min hemort, och trodde f�rst att s�kningen p� n�got s�tt hakat upp sig, f�r alla fanns enligt kartan i samma kvarter. �ven de som jag av operat�rens namn kan utl�sa att de bor i en annan stadsdel.

Sedan kollade jag lite noggrannare ute i klorofyllen p� gatan och ins�g att kartmarkeringen inte avser ett telesk�p, utan n�gon slags elcentral - och att Google-tj�nsten "avrundar" koordinaterna lite f�r varje bes�kare. F�rmodligen �r elcentalen den enda punkt i n�romr�det som har geografiskt bekr�ftade koordinater. Det var en slump att den r�kade vara s� n�ra mig. Puh...

N�gra dagar senare var globen borta och jag trodde kanske att den v�ckt reaktioner och d�rf�r tagits bort - men nu �r informationen tillbaka, integrerad i tydligare grafisk form direkt p� en karta.

Jag tror ocks� att det bara �r en tidsfr�ga innan fler lokala koordinater finns bekr�ftade fysiskt. En av v�nnerna som vi �t middag i g�r med har GPS i sin mobiltelefon och anv�nder den flitigt. Jag har l�st om ideella karteringsprojekt d�r frivilliga mappar ut v�gar f�r att skapa folk�gda, kopieringsfria alternativ till de statliga kartorna.

Till det kommer Googles senaste tillskott i USA, street view, fotografier av gatorna. Infontology skriver om det i sin blogg. Kolla g�rna l�nkarna d�r anv�ndare uppt�ckt sig sj�lva i f�rd med att komma f�r sent till jobbet, eller spanar p� vilka verktyg hantverkarna har i sin sk�pbil, eller p� kvinnan i bil som exponerar sina stringtrosor (dessa l�gskurna jeans... :-) N�sta steg �r f�rst�s live video via webbkameror. Det finns redan p� m�nga offentliga platser, beh�ver bara integreras i kartan.

2002 skrev jag en reflektion h�r i dagboken om filmen "Minority report". Ett best�ende minne av filmen �r mitt obehag inf�r den verklighet som m�las upp, d�r hj�lten spelad av Tom Cruise inte kan g�mma sig n�gonstans p� grund av alla �gonscannrar som identifierar honom. I min vilda fantasi kommer kriminella att k�pa och s�lja utkarvade �gon tillsammans med falska pass i ett s�dant samh�lle...

�n sitter gamlingarna vid k�ksf�nstret och f�rs�ker sm�lta in bland blomkrukorna p� f�nsterbr�det medan de registrerar vilka som g�r f�rbi och dessas t�nkbara �renden. Vi i v�r generation kommer att sitta p� hemmet och stalka v�ra v�nner, fiender och anh�riga via Google...



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck