kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-05-21 - Sista minuten-l�sningar

Jag pl�jde Denise Minas "Det heligaste" i g�r. L���ng terapidagbok om k�nslorna kring att hustrun �r p� vippen att f�llas f�r mord, och sedan en ov�ntad uppl�sning. Uppfinningsrik men tja... jag st�r mig p� detaljer. Enligt boken �r huvudpersonen 29 �r. Hur kan grannen till ett av offren tro att han �r pappa till en kvinna p� drygt 20? Och s� historien med barnflickan. Jaja. Men mest st�r det mig att han som v�nt och vridit p� indicier pl�tsligt drar en s� egen slutsats ang�ende hustruns lojaliteter.

I helgen har jag dessutom tv�ttat ett ton kl�der, planterat pens�er och v�rst�dat balkongen, skurat kattl�dor samt ... ta-daaaa - sytt f�rdigt den sista v�den i draperiet. Sista s�mmen var klar klockan 23:09 i g�r vilket l�mnar efter sig en fadd bismak. � ena sidan fr�jd att det �ntligen �r gjort, � andra sidan en resignerad och mycket sj�lvnedl�tande k�nsla. Jag ville ha det gjort innan min avslutarvecka tog slut och det blev gjort, men varf�r alltid i sista minuten? Det g�r mig olycklig men jag f�rm�r inte �ndra mitt beteende.

N�v�l. Mitt i boken i g�r kom A hem och s�g lite moloken ut. Han hade missat att det blivit dags f�r miniracingklubbens nya t�vling "Moving Plastic", en bilbyggart�vling d�r den som har fr�naste karossen vinner. Viktigaste kraven var att bygget skulle vara av plast och g� tio varv f�r egen maskin runt banan. N�r t�vlingen utlystes f�r ett par m�nader sedan hade A stora planer och samlade delar till ett spektakul�rt bygge. Sen var det tal om att flytta datumet till h�sten, men alltihop f�ll i gl�mska. Nu var det t�vling om tv� timmar och han skulle som v�rsta svikaren inte ens st�lla upp p� startlinjen.

S� kan man ju inte ha det. Jag funderade ett par minuter. Vi m�ste ju hinna �ta middag ocks�. Vad kan man g�ra f�r roligt som �r klart p� en timme, p� temat moving plastic? T�nk, t�nk!

Tv� timmar senare st�llde A upp en sm�rl�da (L�tta 600 gram) p� startlinjen. Ingen fattade n�gonting. Hade han sitt t�vlingsbidrag g�mt i den? Sen gick starten, och den lilla sm�rl�dan k�rde sina obligatoriska tio varv tillsammans med en mycket v�lgjord modell av en Chevrolet Impala, en Willys och en markg�ende JAS Gripen komplett med efterbr�nnkammare. Allm�nt jubel utbr�t och sm�rasken kom tv�a i omr�stningen, endast en po�ng efter Gripen. Den gav dessutom id�n om en helt ny t�vling med radiostyrda askar...

S� kan det g� n�r man �r ute i sista minuten.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck