kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-12-09 - Ut�ver det vanliga

Macro-katten har en osviklig matte-radar. Oavsett vilken tid p� dygnet jag kommer hem s� v�ntar han innanf�r ytterd�rren, s� n�ra att hans lilla nos �r ute redan n�r jag gl�ntar p� d�rren. Sen vidtar en koreograferad dans runt mina f�tter, ackompanjerad av h�gljudda och kr�vande jamningar, medan jag sparkar av mig skorna och l�gger undan hundkopplet. N�r jag knyter loss halsduken st�r katten p� bakbenen och kl�ser pr�vande p� mina byxben. Om jag inte snabbt hukar mig ner s� att han kan hoppa upp p� axlarna s� k�r han in klorna i mitt l�r och kl�ttrar upp. Sen trampar han runt mina �ron, spinner s� att det d�nar och bl�ser bubblor av dregel p� min kind.

Hela h�lsningsproceduren tar ungef�r fem minuter s� jag kollar nummerpresentat�ren, telsvararen, mejlen och tillst�ndet i katternas matkoppar, byter vatten i hundsk�len, s�tter p� en skiva och kokar te med katten p� axlarna.

S� �r det varje g�ng jag varit ute en l�ngre stund. Utan undantag. Varje g�ng.

Utom i dag.

Gl�ntade p� d�rren, ingen kattnos. Drog upp d�rren helt och s�g att det var alldeles tomt i hallen?! Klev in och sparkade av skorna. D� kom Kornelia-katten runt h�rnet, g�spande och yrvaken. Men ingen Macro. Mycket m�rkligt. Jag stegade in och tittade: inte i k�ket, inte i vardagsrummet, inte i sovrummet. Nu blev jag orolig, det m�ste ha h�nt n�t, hade han fastnat n�nstans eller lyckats smita ut?

"Missem����ns?", lockade jag.

D� h�rde jag hur det krafsade i kattl�dan och en f�rl�get leende katt kom ut ur badrummet. "�h, heej, �r du hemma...?"

Och nu �ver till n�got helt annat, n�mligen "Veckans Rusta"! Jag f�rst�r att ni �r nyfikna nu? *trumvirvel* Ladies and gents, I give you ...

Den Blommiga Skruvdragaren.

Ett m�ste under granen till varje ton�rsdotter (fr�n pappa) och varje hemmafixarpappa (fr�n dottern).



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck