kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-09-30 - Smaskens

Och nu blir det reklaaaam f�r alla gottegrisar. Ni andra kan ju sluta l�sa h�r och g� till k�ket f�r att h�mta en morot ist�llet... :-)

Har ni provat Fr�dinges kladdkaka? Den ligger i frysdisken bredvid t�rtorna och kostar drygt en tjuga. Den tinar i kylsk�pet medan vi lagar en god middag. Enligt f�rpackningen ska kakan r�cka till 6-8 bitar men vi delar den i fyra, och vispar en tv�a gr�dde till. Ljuuuvligt chokladgeggig i mitten. *suck, dregel*

En annan favorit �r Fr�dinges �ppelpaj. V�rm den djupfrysta pajen i micron en stund och servera med vaniljs�s, g�rna Oatlys havrebaserade (3 dl, finns i kyldisken). K�r s�sen med elvisp en stund s� blir den h�rligt fluffig. R�cker lagom till fyra personer. *mums*

P� sistone har det ocks� blivit en hel del Dr Oetkers yoghurtkaka. Mixen finns p� bakhyllan, och s� f�r man komplettera med 50 g sm�r, 3 dl mild naturell yoghurt och 4 dl vispgr�dde (- fast jag k�per bara 3 dl, det g�r bra det ocks�). Det blir lite dyrare i ink�p och definitivt mer st�k i k�ket, men i geng�ld r�cker kakan till fler: 12-16 bitar enligt f�rpackningen men jag tror att 8-10 �r n�rmare sanningen. Yoghurtkakan har en botten som p�minner om digestivekex och s� toppar man med en svartvinb�rss�s (b�da ing�r i mixen). Blir lite s�tsyrligt s� d�r. *slurp*

�ppelpajen �r klart b�st f�r ov�ntade bes�k, eftersom h�llbarheten p� vaniljs�sen �r r�tt bra s� man kan ha den p� lager. Till kladdkakan vill jag ha f�rsk gr�dde och d� kr�vs det lite planering, f�r gr�dde finns normalt inte i mitt kylsk�p. ( Jag har inte provat den l�ngtidsbehandlade gr�dden �n; jag har livaktiga minnen fr�n utlandsemestrar om hur bismaken brukar vara. Ska det vara gott s� ska det.)

B�de �ppelpajen och kladdkakan klarar sig n�n dag i kylsk�p ifall man bara �r tv� gottegrisar.

Yoghurtkakan ska st� i kylen minst tv� timmar f�re servering men blir n�stan b�ttre om den f�r st� till n�sta dag, s� den passar b�st f�r planerade eller i alla fall l�ngvarigare visiter. �r man bara tv� personer som ska dela s� f�r man �ta v���ldigt mycket kaka under tre-fyra dagar... Jag har inte v�gat prova om den g�r att frysa - n�n som vet?

Hm, ja.

Till en enklare kaffestund rekommenderar jag slutligen H�gges kanelmuffins: saftiga och med precis lagom mycket kanelfyllning. De har ocks� r�tt bra h�llbarhet s� man kan ha dem p� lager i skafferiet.

(Om man kan h�lla sig fr�n att �ta upp dem bums, vill s�ga. ;-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck