kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-09-12 - Ett �ga p� forskarna

Jag l�ser antologier i jakt p� insikter om hur m�nniskor samarbetar f�r att skapa bra villkor f�r f�retagen i byn.

Det st�r p� b�ckerna att de �r till f�r politiker och praktiker. Forskarna har gjort jobbet, nu �r det upp till omv�rlden att anv�nda sig av deras kunskaper.

Praktiker, det �r allts� forskares ben�mning f�r vanligt folk, s�dana som rent konkret sysslar med det som forskarna forskar om.

Jag tvivlar starkt p� att dessa praktiker orkar ta sig igenom luntorna. �mnet och rubrikerna �r intressanta, men texterna �r rena s�mnpillren. Dessutom tror jag att praktikerna skulle ha r�tt roligt �t vad forskarna uppt�ckt. Jag citerar:

Det �r �attention� snarare �n �intention� som driver de processer som formar och omformar organisationer. Det vill s�ga att akt�rerna �r aktiva deltagare i dessa processer, inte endast uttrycker viljan att delta. Det f�refaller vara i det aktiva deltagandet som handling skapas och att det �r mer s�llan som intentionen att g�ra n�got r�cker �nda fram till aktiv handling.

Forskarna har allts� kommit fram till att f�r�ndring kr�ver mer �n snack, man m�ste _g�ra_ ocks�.

Banbrytande, verkligen.

Det jag s�kte har jag d�remot inte hittat �n, men det kanske finns d�r, dolt i finessrika formuleringar n�nstans i resten av de 500 sidorna. *g������sp*



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck