kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-09-06 - En medicinsk pusseldeckare

Jag var hos l�karen i g�r och fick recept p� Pronaxen som �r en anti-inflammatorisk medicin. Duktig kicka som jag �r ber�ttade jag om min andra medicin, Zoloft, mot depression. L�karen kollade i Fass och sa att det inte var n�gra problem.

Sedan bytte Apoteket ut mina Pronaxen-tabletter mot Naproxen, som �r billigare och inneh�ller samma substans (naproxen �r den verksamma substansen i b�da). N�r jag kom hem uppt�ckte jag att det fanns en varning i bipacksedeln om att kombinera Naproxen med antidepressiva SSRI-preparat.

SSRI k�ndes bekant. Undrar om inte Zoloft �r ett s�nt..? Jag ringde sjukhuset och fr�gade. Den hj�lpsamma sk�terskan lugnade mig: "Nejd�, inte alls, Zoloft �r inget SSRI-preparat, det �r en xxx-medicin!" (Hon sa n�n trestavig f�rkortning som jag gl�mt.)

D�rmed kunde jag ju ha l�tit mig n�ja, men det gjorde jag inte. Jag slog upp Fass p� n�tet och l�ste att Zoloft minsann visst �r ett SSRI-preparat. (Aha, vad var det jag sa? Kan man inte lita p� n�n nu f�r tiden? ;-) I beskrivningen av Naproxen hittade jag �terigen varningen om kombination med SSRI, men det st�r inte ett ord om det i beskrivningen av Pronaxen.

Enligt Apoteket �r tabletterna allts� likv�rdiga. Nu hade jag pl�tsligt tv� nya fr�gor. Varf�r ska man inte kombinera dem, och varf�r finns det ingen varning p� Pronaxen..?

Svaret p� f�rsta fr�gan fick jag genom att l�sa fackversionen av Fass: b�da medicinerna "medf�r var f�r sig en �kad bl�dningsrisk, t.ex. fr�n
gastrointestinalkanalen. Denna risk �kar vid kombinationsbehandling.". Nu m�ste jag ju f�rst�s undra varf�r de anv�nder s� on�digt kr�ngliga ord i fack-Fass, g�r det inte lika bra att s�ga mag-tarm-kanalen..? Och varf�r g�mmer de undan en del av informationen d�r, vore det inte b�ttre att g�ra en enda, komplett version p� ett spr�k som alla begriper?

I dag fick jag genom Fass vidarebefordran ett svar fr�n l�kemedelsbolaget: "Anledningen till att en text om SSRI inte finns med i Pronaxen�s bipacksedel �r att L�kemedelsverket hade �nskem�l om att texten i Pronaxen�s bipacksedel skulle harmoniseras med texten f�r Naprosyn som ocks� inneh�ller naproxen."

Jahaja. Men... �h. Alla de h�r svaren v�cker ju bara �nnu fler fr�gor.

F�rst och fr�mst undrar jag ju om varningen ska vara d�r eller inte. Tog de bort den n�r de "harmoniserade" texterna? Kommer jag att f� bl�dande mags�r om jag stoppar i mig pillren?

Och om L�kemedelsverket vill att likadana tabletter ska ha likadana beskrivningar (en tanke som jag sympatiserar med), varf�r likriktade de inte texten om Naproxen p� samma g�ng?

Nyfiket knappar jag in "naproxen" i substans-s�krutan hos Fass, och uppt�cker att samma medicin har fyra olika namn beroende p� vem som tillverkat den: Pronaxen (Orion Pharma), Naprosyn (Roche), Naproxen (AstraZeneca) och Alpoxen (Alpharma). Det enda som skiljer �r f�rg och form, substans och styrka �r desamma.

Man kan ju undra varf�r det �r s�. Mj�lk kallas mj�lk oavsett vem som producerat den. Har det i det h�r fallet n�got med l�kemedelsregler att g�ra, kanske med tillsatser och hj�lp�mnen? Beror det p� varum�rkes- och patentskydd? Eller �r det bara ett s�tt att g�ra det sv�rare f�r l�kare och konsumenter att v�lja det billigaste alternativet?

Som env�ldig domare ger jag nu AstraZeneca pluspo�ng f�r att de kallar tabletten f�r sitt r�tta namn, det vill s�ga vad den inneh�ller, och f�r att de har med varningen om bl�dningsrisk - finns den s� vill jag ju veta det.

Fortfarande vet jag dock inte om jag beh�ver bry mig om varningen. Av den anledningen satt jag i telefonk� hos min l�kare i en halvtimme i dag, bara f�r att bli bortkopplad n�r telefontiden gick ut. Grrrr...

... och allt detta bara f�r att Apotekets personal s�g chansen att spara tre kronor. Hade jag vandrat ut genom d�rren med en burk Pronaxen-tabletter s� skulle jag fortfarande tro att sjuksk�terskor bara s�ger s�nt som de vet s�kert, och jag hade definitivt inte undrat �ver risker med mediciner och l�kemedelsindustrins f�rehavanden.

N�got senare:
Nu har jag pratat med l�karen. Han hade en v�ldigt enkel l�sning p� mitt dilemma: "Prova dem. F�r du ont i magen s� ska du sluta med dem.. "




� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck