kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-05-04 - Ordlekar

Jag gillar ord. Jag gillar att leka med dem: v�nda, vrida och pussla f�r att se vad som blir, vilka ov�ntade kombinationer som f�rmedlar n�got mer och djupare, f�r m�nniskor att skratta, ber�ras, t�nka efter.

Jag tycker om att kunna m�nga ord s� att jag kan v�lja precis det r�tta till sammanhanget (vilket ju, eeeeh, ja, lyckas i varierande omfattning :-).

Jag vill f�rst� orden, k�nna deras laddning och ursprung. I min hylla st�r rader av ord- och uppslagsb�cker (somliga mer anv�nda �n andra).

Sedan ett halv�r prenumerar jag p� nyhetsbrevet "Om ett ord" och f�r en liten dos ordkunskap i postl�dan varje dag. Vanligtvis inget omst�rtande men trevligt, liksom.

Dagens ord var tjena (tjenixen, tja, tjaba) som kommer av tjenare ... som kommer av tj�nare ... med ursprung i h�lsningsfrasen "Din �dmjuke tj�nare".

N�r jag l�ste det h�nde det d�r magiska: den roliga, lite hisnande k�nslan n�r man f�r ett alldeles nytt perspektiv att leka med. Kostymfilm m�ter h�gstadiet. Jag kommer att le n�sta g�ng n�n av bratsen sl�ntrar in, glider ner p� en stol och med nonchalant �gonbrynsh�jning s�ger "tja". "�dmjuka tj�nare, menar du?"



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck