kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-05-01 - F�rpackningsdesign

Dagens fundering infann sig n�r jag f�rs�kte skrapa ut det sista av currys�sen ur glasburken. Varf�r �r burken formgiven p� det d�r s�ttet? Med en rund utbuktning l�ngst ner och en upptill precis under skruvringen, s� att inget av de verktyg jag skrapade med kunde komma �t hur �n jag vinklade och vred.

�r det
1) f�r att folk hellre k�per kurviga burkar �n raka?
2) f�r att skydda etiketten som sitter i glasburkens midja?
3) f�r att burken ska se st�rre ut?
4) f�r att det �r enklare att producera kurviga burkar?
5) f�r att n�n f�rpackningsdesigner tyckte att den var snyggare eller mer s�rskiljande?

Det �r �tminstone inte f�r att den ska vara l�tt att skrapa ur.

Det f�r mig att sv�va ut i funderingar kring "god design". �r god design n�t som f�renklar vardagen, n�t som �kar v�r k�plust, n�t som f�r oss mer n�jda med grejorna vi k�per eller n�t som kan och m�ste j�mkas i ett livscykelperspektiv? Vilket kriterium �r viktigast n�r producenterna v�ljer? N�r vi konsumenter v�ljer?

Blir jag tillr�ckligt mycket mer n�jd med currys�sen som produkt n�r jag tror att jag f�r mer (f�r att burken ser st�rre ut) �n vad jag blir mindre n�jd n�r jag inte kan f� ut alltihop ur burken?

Det d�r har de s�kert gjort tester p�...

Jag kan bli r�tt irriterad p� d�liga f�rpackningar.

Helt klart s�mst var det d�r borr- och bitssetet fr�n Black&Decker med en plastl�sring som gick s�nder direkt s� att alla delar ramlade ut, och d�r facken inte var uppm�rkta s� att man m�ste ta ut och titta p� varje sak f�r att till sist hitta r�tt. Jod�, burken s�g r�tt fr�n ut, men fungerade s� d�ligt att den f�rs�mrade produkten. Faktum �r att jag knappt anv�nder den och min uppfattning om Black&Decker sj�nk ett par pinnh�l.

Tandkr�mstuben: det finns ju hur mycket tandkr�m som helst kvar d�rinne trots att man inte kan f� ut en gnutta till? Likadant med deostick. (Skulle man kunna t�nka sig n�n hopkopplingsmekanism som pluttar �ver det sista i gamla f�rpackningen till en ny?)

Och sen det h�r med k�llsortering. Pringleschipsen kommer i ett kartongr�r med plastlock och metallbotten (som m�ste sk�ras bort med kniv). Sm�rl�dan, d�r innerasken ska separeras f�r br�nning, ytterl�dan i returkartong och locket till plast. Glasflaskor vars kork varit f�rseglad med en ring i metall, ska man h�mta t�ngen d�? Pilligt och b�kigt �r det.

Jo, jag vet: Sm�ret ska ju h�lla sig fr�scht, vara l�tt att ta ur l�dan, inte flotta igenom p� bordduken. F�rpackningen m�ste se tilltalande ut eftersom vi inte l�gger upp sm�r p� serveringsfat l�ngre, och samtidigt inte sl�sa med �ndliga naturresurser, som plast.

Visst, jag fattar, det �r inte enkelt att g�ra en riktigt bra f�rpackning. Men �nd�... ska det vara s� sv�rt?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck