kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-09-09 - Skjulrivning

N�r jag bodde p� landet f�r en massa �r sedan kastade jag elaka blickar p� ett skjul som jag tyckte var f�r litet, opraktiskt och fult. Jag ville riva, grusa och g�ra carport d�r ist�llet. Men skjulet var fullt och paps spj�rnade ih�rdigt emot: det var bra som det var.

Nu har paps flyttat och de nya g�rds�garna K&L var inte lika sv�r�vertalade. F�rra helgen st�dade vi ur det och i g�r rev vi det, n�stan. Syllstockarna ska bort och s� finns det en del spik att dra ur virket, men det tar inte mer �n n�n eller n�gra timmar.

Scooby hj�lpte till som vanligt. N�rhelst man beh�vde v�lta ner eller kasta iv�g n�t s� kunde man vara helt s�ker p� att hunden l�g eller satt just p� landningsplatsen. St�ndigt i v�gen. Han �r �tminstone konsekvent: d� kommer man ju ih�g honom i alla fall. Han blev inte tr�ffad en enda g�ng. D�remot gr�vde han fram minst en sork som han bet ihj�l. Storj�garen.

N�gra andra reflektioner kring rivningen:

Jag �ger sex kof�tter. Typiskt nog hade jag ingen med mig.

Om jag hade sopat ihop r�ttbajset hade det fyllt en femlitershink. Har det bott en hel r�ttfarm d�r?

Vi hittade �tta getingbon. Inget bebott dock.

Jag hade nog ihj�l 20 spindlar trots att jag f�rs�kte schasa bort dem. Rena t�torten, det d�r skjulet.

Mams och paps ber�ttar om morfar att han slog i en fyrtum i v�ggen s� fort han beh�vde h�nga upp n�t (vilket jag verifierat, herreguuuud vad spikar det var i stugan!). Paps har gjort likadant i skjulet, fast han anv�nde b�de fyrtum och tretum. Fy vad jag �r less p� att dra ur stor spik utan kofot (eller riktig spikutdragare).

N�r man �nd� g�r sig besv�r att bygga ett skjul, varf�r inte g�ra det riktigt och rej�lt p� en g�ng? Den nu rivna holken var p�byggd tv� g�nger. Ladan intill �r ocks� p�byggd, och garaget �r p�byggt b�de p� l�ngsidan och gaveln. Men det r�ckte �nd� inte f�r p� �ngen ligger det travar av allt m�jligt under provisoriska pl�tar och presenningar.

F�rhoppningsvis blir det annorlunda nu, planerat och genomt�nkt redan fr�n b�rjan. Fast K har just aviserat att hon tycker att det blev s� fint n�r skjulet f�rsvann s� nu vill hon plantera blommor d�r ist�llet. Blir det kanske varken skjul eller carport? Snopet i s� fall.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck