kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-04-15 - Tussilago

Husdjuren har helt olika s�tt att f�rh�lla sig till den p�g�ende f�r�ndringen i hemmet. Kornelia g�mmer sig och kniper ihop �gonen f�r att slippa se el�ndet. Macro g�r stor�gd runt och skriker att vi "stj�l hans m�bler!" eller "kolla vad tomt det �r h�r nu d�?!".

Och Scooby, han t�nker inte missa en detalj. Hans h�riga n�sa har kollat varenda p�se och l�da som jag packat, och n�r vi bar m�bler fr�n l�genheten ut till lastbilen var han st�ndigt steget bakom. Nerf�r trappan, uppf�r trappan, ner, upp, ner, upp... Det var l�nl�st att st�nga in honom, han �ppnade d�rrarna och sl�ppte ut sig sj�lv. N�r jag rev tapeter l�g han �verst p� skr�ph�gen, och n�r jag spacklade taket l�g han under stegen. Med. Hela tiden.

I g�r gick vi n�stan tv� mil medan vi letade tussilago �t min mormor p� hennes f�delsedag. Det �r en tradition; f�rr brukade jag stoppa dem i en filmburk med lite vatten och skicka dem med posten. Trots att det varit bart i n�rmare en vecka har jag inte sett en enda tussilago i �r, och nu hittade vi inte n�gra ens p� de "s�kra" st�llena. L�ngt efter att jag gett upp hoppet fick jag syn p� tv� stycken - i en rabatt inne p� en g�rd, precis under ett k�ksf�nster. Jag v�gade inte g� in och knycka dem.

I dag gick vi en sv�ng med P l�ngs sj�kanten, och jag tj�t som en indian n�r jag hittade n�gra sm� tussilago i gruset p� v�gkanten. P hade lite sv�rt att f�rst� varf�r jag blev s� till mig, och b�rjade skratta n�r jag f�rklarade. F�rn�rmat lyfte jag blicken och s�g vad han s�g - hundratals tussilago. Gula sm� solar �verallt. Mja, det f�rtog hittegl�djen lite, men nu har jag i alla fall fyra stycken i en v�rmeljuskopp p� k�ksbordet. Jag hoppas att hon blir glad.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck