kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-04-06 - Mattv�tt

Vilken fantastisk apparat, den d�r mattv�ttmaskinen (Volta Trio) som jag l�nat. Helt�ckningsmattan blev som ny, till och med den intorkade risgrynsgr�ten och tryckm�rkena efter m�blerna f�rsvann. Hade jag haft kameran hemma s� skulle ni f�tt sett f�re/efter n�r jag hunnit halvv�gs, det var stor skillnad.

Maskinen �r som en stor v�tdammsugare, med en beh�llare f�r rent vatten och en f�r smutsigt. Reng�ringsmedlet blandar man i det rena vattnet, som sprutas ut som fin vattendimma n�r man h�ller in ett pistolgrepp p� slangen. Antingen l�ter man fukten dra en liten stund innan man suger upp den, eller s� sprejar man och suger samtidigt. Till mattan i vardagsrummet som �r drygt 18 kvadratmeter gick det �t 6 deciliter l�gskummande mattschampo. En liter kostar en dryg hundring. Billigare �renovering� kan man nog inte g�ra.

Och nej, jag tror inte att den bara tv�ttade p� ytan eller tryckte ner smutsen i luggen. Trots att jag dammsugit helt�ckningsmattan tv� g�nger med vanliga dammsugaren f�rst s� fick Trion upp tillr�ckligt med sand ur luggen f�r en privat liten strand � Det blev inte s�rskilt bl�tt heller, mattan k�ndes torr att g� p� efter bara n�gra timmar.

I kv�ll ska jag tv�tta l�sa mattor, bland annat n�gra stora trasmattor och den l�nga g�ngmattan i hallen. Jag g�r mig inte s� stora f�rhoppningar f�r jag vet ju hur det �r att f�rs�ka dammsuga dem. �n slinker de hit och �n fastnar de p� munstycket. Men jag ska i alla fall prova.

Det f�ljer med ett litet munstycke f�r m�beltv�tt ocks�, s� K f�r nog det hon g�r n�r hon ska l�na den.

I helgen ska vi k�ra bort helt�ckningsmattorna och n�stan alla m�bler, f�r nu g�r vi om i alla rummen. Vi har kommit p� att vi kan f� �tta-tio sittplatser i k�ket genom att byta k�ksbord � men d� m�ste vi ocks� b�ra ut den l�nga sk�nken. Med sex h�ga och fyra l�ga Billy-hyllor samt konsolhyllor p� kortv�ggen i vardagsrummet borde vi ha tillr�ckligt med f�rvaring �nd�.

Till sovrummet har B och jag dessutom skissat p� en ny tv-b�nk som vi ska bygga tillsammans n�r tapeterna v�l �r uppsatta. Jag t�nker inte st� d�r med en nybyggd b�nk i �fel� f�rg.

H�h�jaja. Jag har faktiskt inte alls tid att jobba. Tur att det snart �r p�sk.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck