kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-05-31 - Sj�lvf�rs�rjaren

Om jag g�r in i k�ket g�r Scooby in i k�ket. Om jag flyttar mig fr�n soffan till skrivbordet flyttar sig Scooby ocks�. �r jag i badrummet s� ligger han p� hallmattan precis utanf�r d�rren. S�llan �r han l�ngre �n tv� meter fr�n mig.

Trodde jag, ja. :-)

I g�r kv�ll n�r han fick en tuggpinne sprang han iv�g med den till sovrummet. S� har han inte gjort f�rut, s� jag sm�g efter f�r att se om han t�nkte "gr�va ner" pinnen i s�ngen. Den f�rsta tuggisen han fick gr�vde han n�mligen ner i Macros filt i soffh�rnet (till Macros f�rtrytelse, st�ka till hans plats p� detta vis!). Men nejd�, Scooby hoppade upp i s�ngen f�r att tugga p� pinnen, och d�r p� t�cket l�g minsann en hundgodisf�rpackning?! Den som vi fick av P h�romdagen, och som legat p� hallbyr�n sedan dess. D� fanns det �tminstone tre strips kvar i den. Nu var den v�ldigt tom.

D� kom jag ih�g en episod tidigare p� dagen, n�r Kornelia muttrade fula ord uppifr�n byr�n �t Scooby som stod p� bakbenen med framtassarna intill henne. Jag trodde att han nosade p� henne och att det var d�rf�r hon var sur, men nu inser jag att det var d� han best�mde sig f�r att �ta upp godiset. F�r s�kerhets skull, s� att inte katterna skulle ta det.

P� promenaderna i villaomr�det h�r intill har jag fnissat �t att han slinker in genom varje grind�ppning och upp p� farstubron om jag inte bromsar honom. N�r vi passerat tio hus och han har gjort likadant vid alla h�ller jag p� att skratta p� mig. Garageuppfarter �r d�remot inte lika lockande. N�r jag ber�ttade f�r P kom han med teorin att det var ett beteende fr�n Scoobys strykardagar: man vet ju aldrig om d�r finns en stek p� svalning, eller kanske en sopp�se med smaskiga rester �t en hungrig liten hund?

Det kan nog st�mma. Andra natten h�r hade vi gl�mt att st�nga sopsk�pet ordentligt, och d� hade han inventerat komposthinken. Den torra tesumpen knastrade under mina f�tter n�r jag raglade ut i k�ket p� morgonen.

Jag �r nog inte s� himla pedagogisk. Jag kan n�mligen inte l�ta bli att fnissa �t de sm� "olyckorna".

Han har alltid lite torrfoder i sk�len i k�ket. Kanske inser han s� sm�ningom att han inte ska beh�va sv�lta mer. Men det �r klart, lite extra godis kan man ju alltid kl�mma ner, om man hittar n�got. Och hittills �r min bror betydligt v�rre p� att stj�la godis �n Scooby. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck