kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-05-06 - Skrivkramp

Jag har skrivkramp. H�r stiger min b�n till de kreativa krafterna i universum: Ge mig en b�rja! Sk�nk mig de f�rl�sande tio-tolv orden som g�r att resten av texten rinner till av sig sj�lv. Och g�r det snarast, jag har redan suttit h�r alldeles f�r l�nge med ett tomt dokument framf�r n�san.

Rastl�st vankar jag ut i k�ket och s�tter ig�ng vattenkokaren. Med dagens fj�rde temugg i handen g�r jag dr�jande tillbaka till skrivbordet. Radion bubblar en massa ovidkommande men jag har inga skivor p� kontoret (en sak till p� kom ih�g-listan) och kn�pptyst vill jag inte ha det.

Ge mig en b�rja, ge mig en b�rja, ge mig en b�rja.

Min b�n st�r obesvarad. Dokumentet �r fortfarande tomt. Gl�mde jag s�ga �sn�lla?�. Sn�llasn�llasn�lla.

�h, det �r kanske inte kreativitetstid nu. Inspirationen brukar rinna till p� kv�llen och �n st�r solen h�gt utanf�r mitt strimmiga f�nster. Jag plockar med n�gra papper, tar ut en p�rm, letar i arkiv och funderar p� annat som m�ste g�ras. Dricker ur teet.

P� den h�r texten biter inte n�gon av de vanliga teknikerna: sova p� saken, baka sju sorters kakor, ber�tta huvuddragen f�r en v�n, b�rja i mitten och skriva inledningen sedan, randa osorterat material och redigera det n�gra dagar efter�t. Orden g�mmer sig motsp�nstigt i m�rka h�rn. Dokumentet lyser vitt.

Det �r ingen m�rkv�rdig text. �mnet �r vardagligt, snudd p� tr�kigt, syftet �r information. Inte tillstymmelse till upprivande k�nslor som kan f�rklara varf�r skrivf�rm�gan g�tt i bakl�s. Kanske �r det sj�lva problemet � kanske �r det k�nslorna som fattas. Hur uppb�dar man k�nslor f�r ett tr�kigt �mne?

S� har den 74:e dagen g�tt och texten har �nnu inte blivit skriven.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck