kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-05-03 - �gg och ost

I dag uppt�ckte jag hur man l�mpligen inte kn�cker �gg. Vi har r�tt ont om b�nkytor i v�rt k�k, s� n�r jag skulle g�ra en omelett (i micron) st�llde jag �ggl�dan p� den lilla pluttb�nken vid kylsk�pet och tallriken p� spisplattan bredvid. Sedan knackade jag �ggets topp mot b�nken, och innan jag hann reagera hade hela vitan smitit ut ur skalet och med ett ljudl�st sl����rp glidit genom springan mellan b�nken och spisen. Nere p� golvet bildade den en gel�aktig p�l. Medan omeletten gr�ddades fick jag allts� st�da ordentligt under och bakom spisen. Mycket bra, det hade jag ju inte t�nkt p� sj�lv.

N�r jag nu �r inne p� �tliga saker - har jag ber�ttat om min kylsk�pspassion? "Sk�rv�ngens marinerade salladsost av Feta-typ". Lokalt producerad. Vitl�ksdoften f�r mig att dregla n�r jag skruvar av locket. Det �r oliver, paprika och franska kryddor i den ocks�. Med gaffel i nypan st�r jag d�r halvv�gs in i kylsk�pet och fiskar upp n�gra oljedrypande bitar, 2-3 stycken. Sedan �r behovet tillf�lligt m�ttat till n�sta g�ng jag g�r en v�nda ut i k�ket och m�ste ta n�gra bitar till. "Sj�lvklart, annars k�nner de sig ensamma i magen" f�rklarade en av mina v�nner. Vid det h�r laget �r jag inne p� fj�rde eller femte burken. Sk�rv�ngen rules.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck