kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-04-02 - En samvetsfr�ga

Ugh. Nu har jag inte fast uppkoppling l�ngre. Den vanliga lilla rundan p� n�tet tog nyss 30 minuter. Jag m�ste l�gga om mitt beteende. Fr�n f�rr i v�rlden kommer jag ih�g att jag var mer rationell: ut p� n�tet, h�mta posten och de sidor jag skulle ha, koppla ner. L�sa och formulera svar. Skriva en notering till hemsidan i word och kopiera den till minnet. Koppla upp, skicka breven, logga in i dagboken och klistra in texten, kolla posten igen, koppla ner. Max tre-fem minuter p� telefonr�kningen.

Jag blir mer och mer sugen p� en liten el-skoter. Eftersom den �r eldriven borde den vara tyst, p� sin h�jd avge ett svagt surrande, och helt avgasfri. En bensinmotor sl�pper ut m�ngder av giftiga �mnen vid kallstarter (som kallstart r�knas allt under 18 grader) s� en eldriven vespa �r mycket milj�v�nlig i j�mf�relse med en vanlig moped, och �n mer om man j�mf�r med bilen p� korta turer. Ja, den �r inte s� milj�v�nlig som en cykel f�rst�s, men man vill ju inte cykla j�mt? Lyxvarianten har cykelkorg, paketh�llare och till och med packbox s� det g�r att f� med sig n�gra matkassar (eller en barnstol, om man �r lagd �t det h�llet). P� en fyratimmarsladdning g�r den upp till tre mil, hopf�lld blir den stor som en golfbag ungef�r. Priset ligger kring 4000 kronor. En fj�rdedel av vad en vanlig moped kostar.

Kruxet �r att den f�rmodligen saknar typintyg. I s� fall �r det till�tet att importera och s�lja den, men inte att k�ra den. Hm. Hur stor �r risken att man blir tagen av polisen�? Hur stor �r risken att de f�r reda p� att den saknar typintyg? Hur fr�nt vore det att ha en? Jag anar att beslutet kan bli en samvetsfr�ga.

Vi har tv� moppeg�ng h�r i stan, Fj�lls Angels och Mopedos; fullvuxna karlar som vid fint v�der �ker p� utflykt med sina bl�rykande, h�gljudda och inte s�rskilt drifts�kra veteranmopeder fr�n 1930-1970-talen. Varannan kilometer m�ste de stanna och h�nga tillbaka ett avramlat avgasr�r, ta bort loppor p� t�ndstiften och justera ett eller annat. Turen g�r till n�got mysigt caf� och sen sitter de d�r ett bra tag och retas och skrattar. De verkar ha v�ldigt kul ihop. Man kanske skulle starta ett vespag�ng? F�r flickor och tanter som inte vill lukta br�nd olja eller beh�va v�nta p� sl�pvagnsassistans om fordonet l�gger av. Vad s�ger ni, blir ni med?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck