kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-02-17 - Hundadoption och b�cker

F�rst m�ste jag puffa f�r Animales de Andalucia - Djur fr�n Andalusien. Det �r en ideell svensk f�rening som f�rmedlar o�nskade spanska hundar till nya hem i Sverige. Hundadoption helt enkelt. Jag har l�st och l�st och blivit r�rd och uppr�rd omvartannat. Sidorna v�cker minnen fr�n Portugal och El Salvador, av alla dessa hundar och katter som blivit utsl�ngda och far illa p� gator och str�nder. Uppr�rd blir jag �ver den oreflekterade vanan och sl�pph�nta myndigheter som l�ter det ske, men minst lika uppr�rd �ver hur vissa svenskar (som jag tycker borde vara n�gorlunda upplysta) reagerar mot adoptionen.

I somliga debattartiklar h�vdas att "de spanska gathundarna lever ett fritt liv och att det blir synd om dem om man tar dem till ot�cka, kalla Sverige, och f�rresten s� �r de v�l knappt rumsrena och vilka hemska sjukdomar kan de t�nkas dra med sig, n�e, h�ll er till svenska rashundar ist�llet". Fullt utblommad fr�mlingsfientlighet fast i hundversion. Svenska rashundar beh�ver ocks� tr�nas f�r att bli rumsrena, svenska rashundar som �ker p� t�vlingar utomlands l�per v�l precis samma risk att dra hem smittsamma sjukdomar, och vad� "fritt liv"? Frihet att leta efter mat i soptunnor, frihet att inte f� v�rd f�r sjukdomar, frihet att bli p�k�rd och l�mnad i r�nnstenen att d� eller att bli inf�ngad och anv�nd i hundhetsningar p� liv och d�d. Han debatt�ren kanske skulle prova det fria livet sj�lv i n�gra veckor?

F�rst undrade jag hur i all v�rlden folk har r�d att adoptera hundarna, enbart karant�nen gick ju p� drygt 15.000 f�rr. Sedan l�ste jag vidare och fick veta att eftersom vi �r med i EU s� kan husdjur f� eget pass om de har papperen i ordning. Helt pl�tsligt ter sig dr�mmen om dubbelt boende (hemma p� sommaren och utomlands n�r det �r vinter) �nnu rimligare, n�r man kan ha husdjur �nd�.

Detta om detta.

Jag dricker lakritste. Det ska vara bra mot hypoglykemi (blodsockerfall och �tf�ljande tr�tthet efter maten). Jag har inte best�mt mig �n f�r om det �r ur�ckligt eller om det g�r att v�nja sig vid, men inte var det n�gon h�jdare i alla fall. Det kanske finns n�got annat m�rke som smakar b�ttre.

Dessutom l�ser jag bokreakataloger. M�jligen borde jag inte g�ra det eftersom jag just betalat ett rej�lt bokpaket fr�n Adlibris. Jaja. Jag vill i alla fall ha den om ekologiskt byggande, tv� nostalgib�cker, s�llsynta husdjur, Carl och Karin Larsson och I hundars s�llskap. Och n�gra till.

Aprop� b�cker s� fanns nya antonymordboken "Ord och motsatsord" med i paketet fr�n Adlibris. Den har en liten f�rdjupning eller mini-artikel f�r varje bokstav som jag gillar skarpt. D�r f�r man till exempel l�ra sig att Grynets "helt sjuuuukt bra" �r en oxymoron (motsatsfras) och att Nils Poppe r�ddades fr�n en �nglamakerska av en man som betalade 40 kronor f�r honom. Kvarkar �r �mnet p� K och filosofen Hegel �r en av dem som omn�mns under F. Hegel t�nkte sig att ett stadium �verg�r i sin motsats f�r att sedan �verg� till en enhet av b�gge, enligt schemat tes-antites-syntes. Jag funderade en stund �ver vilka ord som �r "mittemellan" och samtidigt den f�renande l�nken i de vanligaste motsatsparen, men kom inte p� s� m�nga. Varmt-ljummet/svalt-kallt. Ett ovant tankes�tt.

N�sta steg efter motsatsordboken borde enligt min mening vara en "hela-skalan"-ordbok. Jag menar v�tt-torrt �r ju bara en del av sanningen, vi har ju fuktigt och plaskbl�tt och snustorrt och...

Vet ni f�rresten vilket det vanligaste motsatsparet �r om man g�r en s�kning via google? Nej, det �r inte varmt-kallt, gammal-ung eller frisk-sjuk. Det �r k�pa-s�lja. S�ger n�t om v�r samtid, tycker jag.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck