kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-01-10 - Telefonsvararvanor

I g�r tog jag mig faktiskt i kragen och gjorde en av de saker som jag skjutit upp. Under tiden hade jag telefonen avslagen, och n�r jag var klar hade jag sju meddelanden fr�n samma person p� telefonsvararen. Det var ungef�r tv� i timmen.

Sj�lv brukar jag l�ta det g� lite l�ngre mellan meddelandena. Ringer man till en mobiltelefon blir det ju dyrt f�r �garen att lyssna av m�nga, l�nga inpratningar. Om jag l�mnat ett p� morgonen, s� kan jag l�mna ett till strax f�re st�ngnings- eller l�ggdags. Alternativt l�mnar jag ett till f�rst n�sta dag. Om det inte �r superduperbr�ttom eller saker har �ndrats sedan det f�rra meddelandet, f�r d� kan jag vara lite mer pratsam.

Sen finns det ju s�dana som aldrig l�mnar ett meddelande, men man kan se p� skvallerbyttan att de har ringt 20 g�nger. D� undrar man vad som �r s� viktigt att de ringt s� mycket, och samtidigt s� oviktigt eller kanske hemligt? att de inte kan s�ga det p� telefonsvararen.

En av mina bekanta (som ofta ringer fr�n skyddat nummer och inte l�mnar meddelande) har f�r vana att vid uteblivet svar ringa upp tre-fyra g�nger till med en minuts intervall f�r att, antar jag, liksom f�rs�kra sig om att man inte bara �r tillf�lligt d�v eller p� toa eller s�. Ganska st�rande n�r man sitter i ett viktigt samtal i andra telefonen, eller har lagt sig p� s�ngen med migr�ntrasan �ver �gonen och gl�mt dra ur sladden.

Personligen tycker jag att det �r artigt att meddela inte bara vem som ringt, utan ocks� vad saken g�ller, s� att folk kan f�rbereda sig b�de mentalt och praktiskt. Om jag talar om att jag har ringt ang�ende protokollet s� har ju personen oftast plockat fram det till n�sta g�ng vi h�rs. Smidigt.

Tyv�rr �r de flesta inte s�rskilt bevandrade i effektiv telefonsvararanv�ndning. S�rskilt irriterande tycker jag att det �r om jag har bett om ett besked, och sen ser jag att personen har ringt utan att l�mna n�got meddelande, eller bara s�ger "Hej det �r jag, ring mig". Hur sv�rt �r det att kl�mma ur sig "hej det �r jag, vi vill ha b" ist�llet? Spar ju en massa besv�r, s�ger jag.

Okej, "ring mig"-meddelandet ist�llet f�r det raka beskedet g�r ju an n�r det �r fr�n gamla moster som alltid �r hemma och g�rna vill prata bort en stund - men n�r direkt�r Svensson som jag f�rs�kt att n� 25 g�nger utan resultat de senaste tv� dagarna g�r likadant, d� blir jag sur.

N�r jag nu �nd� �r i gn�lltagen: Visst �r det v�l irriterande n�r folk inte pratar in ett personligt meddelande p� sitt mobilsvar utan man bara f�r det d�r standardiserade "v�lkommen till Mobilsvar, tillh�rande 070 bla bla bla" i �rat. Vad ska man tro om det? Har man ringt fel, eller kan de inte med sin mobilsvarsfunktion s� att det �r meningsl�st att s�ga n�t, eller f�rs�ker de vara hemliga, eller vad?

Over and out.

/Gn�llmoster



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck