kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-01-12 - Grannarna p� n�tet

Jag var p� ett seminarium om etik p� Internet f�r ett tag sedan. En av f�rel�sarna ber�ttade f�r de vuxna �h�rarna i salen vad deras barn brukar g�ra p� n�tet n�r inte f�r�ldrar och l�rare ser. M�nga av webbadresserna fanns med i kompendiet, men det fanns en som han inte ville skriva ner, knappt ens ta i sin mun. F�rst viskade han den bara, men n�r �h�rarna protesterade s� sa han den lite h�gre, s� pass att ungef�r de tre f�rsta raderna h�rde. Jag h�rde, och gjorde en marginalanteckning.

Nu i kv�ll var jag in och kollade. Det �r ett bildgalleri med ambitionen att ge bes�karna en obehaglig upplevelse st�r det p� f�rstasidan. D�r finns enligt inneh�llslistan bilder fr�n b�rhus, avr�ttningar, v�ldsamma olyckor, folk som tagit livet av sig, kroppar i f�rruttnelse och annat. Det r�ckte med att l�sa en del bildbeskrivningar f�r att bli l�tt illam�ende.

Jag betvivlar inte en sekund att det �r en v�l spridd adress bland ungar i skolorna, och en lika v�l f�rborgad hemlighet ute bland f�r�ldrarna.

Egentligen uppr�rs jag inte s� mycket av just den h�r sajten. Jag �r vuxen och kan v�lja att inte titta. Jag tror inte att bilderna �r av snuff-sorten och under min korta visit fann jag inga uppmaningar till efterf�ljder. Det �r bara ett arkiv med �ckliga bilder, och jag �r s�ker p� att det finns betydligt v�rre saker out there.

D�remot undrar jag efter seminariet hur vuxenv�rlden har f�rberett ungarna p� vad som v�ntar dem p� n�tet. Knappt alls, skulle jag tro. En av f�rel�sarna var kritisk mot skolan, som han menade "l�r ungarna att k�ra bil men inte ber�ttar om trafiken och trafikreglerna". Kritiken kan v�l i s� fall �ven omfatta f�r�ldrarna som, f�r att forts�tta liknelsen, k�per bilar �t sina barn men sen inte har n�n koll p� vart de �ker.

F�rr var det v�l s� att om man bodde i Bronx eller Soho eller n�t annat farligt st�lle, s� talade man om f�r ungarna vad de skulle passa sig f�r och varf�r. Nu �r det s� att man m�ste tala om det �ven f�r ungar i den lugnaste, medelsvenska lilla by. Har de tillg�ng till Internet s� �r de pl�tsligt granne med knarklangarna, pedofilerna och de som f�r en kick av att skr�mma folk. Det r�cker att skriva en bokstav fel i en legitim webbadress, eller ange fel dom�n, s� kan du hamna i porrtr�sket.

Hur reagerar ungarna n�r de r�kar p� n�t konstigt, �ckligt och skr�mmande, av nyfikenhet eller rent misstag? Ja, en del blir f�rtvivlade men v�gar inte s�ga n�t, f�r d� tror de att de ska f� sk�ll och kanske bli avst�ngda fr�n datorn. Hemska tanke. S� ist�llet f�r att be sina favoritvuxna att s�tta in det de har sett i r�tt perspektiv s� kniper de k�ft och undrar och tolkar efter egen f�rm�ga, enligt principen v�ck inte den bj�rn som sover.

En del vuxna har s�kert funderat p� filter. Det �r v�l ungef�r som att tejpa fast melittafilter eller toarullar �ver �gonen p� ungarna in real life. De kommer garanterat att se n�t i �gonvr�rna i alla fall. B�ttre d� att l�ra dem att fr�ga om det de ser, att titta bort om det �r obehagligt och undvika det som verkar direkt farligt.

Jag tror inte att f�rbud och avst�ngning funkar. Varf�r ska man bry sig om ett "du f�r inte..." om man inte f�rst�r varf�r och vad konsekvensen kan bli? P� vilket vis blir jag en b�ttre och s�krare webbanv�ndare om jag inte f�r tr�na? St�ng av ungarna fr�n en dator s� hittar de en annan.

Det stod i tidningen i dag om en amerikansk ton�ring som best�llt cyanid via n�tet och f�rgiftat sin kompis till d�ds. Jag undrar om den grabben haft n�n med verklighetsf�rankring att snacka med? Snackar vuxna med barn nu f�r tiden? F�rklarar och diskuterar de saker? Man kan ju undra.

F�r att �terg� till �mnet etik p� Internet s� undrar jag numera om man ens kan s�rskilja den fr�n vardagsetiken? Det viktiga m�ste ju vara att grunda ordentligt med etiksnack �verhuvudtaget, och med tanke p� hur vardagen utvecklats, med ett bra mycket bredare grepp �n f�rut. Ungar ska inte m�rda sina kompisar med cyanid bara f�r att de kan f� tag i det. De ska veta b�ttre.

Hm, det �r ju l�tt f�r mig att s�ga, jag som inte har n�gra omkring mig.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck