kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-05-30 - r�tt, bilar och gr�n br�nslepolitik.

Jag �r nu inne p� andra toarullen. Min s�rsnutna n�sa �r inte det enda som �r r�tt. F�r n�gra timmar sedan h�llde jag p� mig nybryggt te och armen �r fortfarande r�dflammig. Dessutom �r jag p� illr�tt hum�r! *strupmorr och m�rka blickar* Nej, inte av n�gon viktig anledning. Jag �r tr�tt och l�ttirriterad, och l�ter hundra sm� petitesser l�gga sig p� surkontot.

Tur allts� att jag inte hade l�nat B:s BMW i kv�ll. H�romdan n�r jag hade l�st den med lilla fj�rrkontrollen gjorde jag automatiskt som jag brukar med Sierran: k�nde p� handtaget. Och d�, himmel, gick larmet ig�ng! *tuuuut-tuuuuut-tuuuuuut* Ja, det �r ju bra att det funkar men jag spratt en halvmeter upp i luften. Som tur var kunde jag snabbt st�nga av det genom att l�sa upp. Pust och st�n. F�rs�ker lagra det i minnet, ifall det blir fler v�ndor.

En annan irriterande sak med BMW:n �r att den �r automatv�xlad (vilket f�r �vrigt n�stan alla B:s bilar �r - men jag k�per aldrig en automat, det �r ju osportigt...). S� vad brukar h�nda n�r jag slappnar av i en automatv�xlad bil? Jag "kopplar ur" med bromsen, ett rej�lt tramp f�r kopplingen ska ju �nda ner i golvet, och skr�mmer slag p� b�de mig sj�lv och eventuella bakomvarande trafikanter genom att tv�rnita. Hittills har jag dock klarat b�de n�sbenet och nacken. Peppar peppar.

Vore det inte f�r automatl�dan, den vansinnigt dyra f�rs�kringen, reservdelskostnaderna och - misst�nker jag, den h�ga bensinf�rbrukningen - s� kunde jag t�nka mig en s�n d�r BMW sj�lv. Fast kombi. Den �r sober och bekv�m.

P� min bil-�nskelista st�r annars en Ford Mondeo FFV (flexifuel vehicle). N�pp, den finns inte, men om Focus s�ljer bra s� kanske Ford g�r en flexifuel �ven av Mondeon. Flexifuel inneb�r att bilen g�r att k�ra p� b�de etanol och blyfritt, och alla blandningar d�rav. Etanolpumpar finns j�mnt f�rdelade �ver landet s� tankning �r inget problem.

F�rdelarna med etanoldrift �r uppenbara: etanol kan produceras i Sverige med inhemska r�varor och det

  • ger nya jobb

  • minskar v�rt beroende av nyckfulla arabstater

  • p�verkar handelsbalansen positivt (genom att vi importerar mindre)

  • minskar v�r s�rbarhet i h�ndelse av utl�ndska transportkonflikter eller krig

    Jod�, jag har fler argument ocks�:

  • Etanol g�rs av organiskt material som ing�r i det nutida kretsloppet - vilket inneb�r att f�rbr�nningen inte �kar v�xthuseffekten som fossila br�nslen g�r.

  • Etanolavgaserna �r mindre cancerframkallande (och jag gissar att etanolfabrikerna ocks� �r betydligt renare �n oljeraffinaderierna).

  • Etanol g�rs av f�rnybar r�vara. De nu k�nda oljefyndigheterna kommer med nuvarande konsumtion att vara slut inom 40 �r.

  • Om vi �kar anv�ndningen av etanol (eller andra biobr�nslen) minskar oljetransporterna p� v�rldshaven, och d�rmed de giftiga utsl�pp som d�dar fiskar, f�glar, s�lar och andra djur och v�xter.

    S� varf�r k�per inte folk FFV-bilar? Tja, mest av okunskap skulle jag tro, men ocks� f�r att det �r lite dyrare att k�ra p� etanol. Biobr�nslen beskattas f�r tillf�llet lika h�rt som bensin - och det �r garanterat oljebolagens fel. De l�gger mycket pengar och energi p� att skydda sina intressen. I det h�r fallet �r OK ett f�red�me f�r det �r OK som har etanolpumparna. Men s� �r OK en ekonomisk f�rening (med de svenska medlemmarnas intressen f�r �gonen), och inte ett utlands�gt vinstmaximerande bolag.

    Oj, h�r blev det visst ett brandtal, men inte ett r�tt. Etanol och andra biobr�nslen - och beskattningen av dem - �r gr�na fr�gor: n�mligen Centerpartiets fr�gor. Ha det g�rna i �tanke n�r ni r�star i h�st.

    By the way, vet ni vilken f�rg som �r vanligast p� bilarna i Sverige? R�tt! R�d... och d�rn�st vit.



    � Kommentera


    � F�rra | N�sta �







  • bara ett rosa streck