kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2002-03-28 - gynekologiska obehagligheter.

F�r flera �r sedan (1996) blev jag "utsatt" f�r en kryokonisering. Det inneb�r att l�karen fryser bort misst�nkta cancerceller fr�n livmodertappen. (Minns jag r�tt var det med flytande kv�ve, minus 196 grader eller n�t s�nt.)

H�r i l�net �r de minst sagt energiska med att f�lja upp s�na operationer. I dag har jag l�mnat det sjunde cellprovet. Jag avskyr det! Jag avskyr f�rresten alla gynekologiska unders�kningar och allt d�rtill relaterat. F�rnedrande inbrott i det mest privata. Urk!

Kanske har jag haft otur men vid flera tillf�llen tycker jag att det har varit jobbigt. Allra f�rsta g�ngen n�r jag var 17 �r sl�pade l�karen in fem (5) stor�gda kandidater f�r att titta och kl�mma p� vad han misst�nkte var en cysta - fast det visade sig senare vara ett �gg som hamnat lite konstigt - och han l�mnade dessutom d�rren till korridoren �ppen s� att alla som gick f�rbi kunde titta in. Tja, de som gick f�rbi var v�l inte n�mnv�rt intresserade av ett anonymt skrev men f�r mig k�ndes det obehagligt.

En annan g�ng sa den vikarierande l�karen att jag hade kondylom, en obotlig k�nsjukdom i form av v�rtor, som jag skulle f� leva med resten av livet och dessutom uts�tta partnern f�r vid eventuell barnalstring eftersom kondom �r enda skyddet. Allts�: "vill ni ha barn s� f�r han finna sig i att bli smittad". Inte f�r att jag hade t�nkt skaffa n�gra men �nd�... hur kul �r det att vara en vandrande smittk�lla? Jag gick hem f�rtvivlad. Tv� �r senare h�ll n�sta l�kare p� skratta ihj�l sig �t diagnosen och meddelade att det inte alls var kondylom utan helt normala veck i slemhinnan.

F�r att nu inte tala om barnmorskan som vill ta klamydiaprov varje �r med motiveringen att de flesta pojkv�nner/�kta m�n �r otrogna s� man g�r klokast i att vara p� sin vakt...

Jo, jag vet att man kan l�ta bli att komma n�r de kallar. Man har r�tt att v�gra unders�kningar och behandling. Men fr�gan �r - t�rs man?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck