kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-11-24 - Dokument�rfilmaren

I g�r provk�rde jag den nya lilla videokameran. Med betoning p� lilla. Jo, jag vet att alla �r s� d�r sm� nuf�rtiden men n�r jag l�rde mig s�nda lokaltv f�r 15 �r sedan s� k�nkade man omkring kameran p� axeln och i fikarummet p� SVT kunde man l�tt r�kna ut vilka som var kamerakillar �ven om man inte k�nde dem, eftersom de allihop var sneda i ryggen: den ena axeln var l�gre �n den andra.

Den h�r lilla fjutten tr�r man fast p� fingrarna. H�pnadsv�ckande.

Jag k�pte den billigaste "riktiga" kameran jag hittade, en Samsung VP-371W och bildkvaliteten �r d�refter. Visst, det �r r�rlig bild och den duger gott till Youtube men jag har ju minnesbilden av 200.000-kronorskamerornas kvalitet s� jag blev *�hum* lite besviken. M�jlligen �r jag ocks� lite skadad av min Nikon-kameras fotokvalitet.

Jag lyckades koppla ihop kameran med datorn men importen funkar inte som den ska, den bryter efter 4 sekunder och har man spelat in fem minuter s� blir det irriterande m�nga sm� klipp. Varje klipp var cirka 15 mb, l���ngt fr�n de 2 gb som datorn och programmet enligt specifikationen ska ha som maxgr�ns. Kanske berodde det p� att jag inte �ndrat fr�n longplay till shortplay. Jag har inte orkat fels�ka �n.

I dag har jag ambiti�st sprungit omkring med b�de videokamera och systemkamera f�r att dokumentera en tillst�llning jag bevistade. Helt kravl�st, det beh�ver inte bli n�t, men visst hoppas jag att det ska bli b�de ett webbgalleri och n�gra minuter filmdokument�r. :-)

F�rst k�nde jag mig f�rf�rligt tafatt och ringrostig, men b�st som jag h�ll p� d�r s� kom ett och annat tillbaka. Bildmanus. Horisontlinjen. Bakgrundsbrusreducering. Var det inte n�t om panoreringshastighet...

Min urbilliga videokamera har inte mikrofoning�ng och jag trodde f�rut att jag kunde leva med det. Nu inser jag att om man har n�gra som helst ambitioner s� m�ste man ha mik. � andra sidan vet jag fortfarande inte om jag verkligen kommer att anv�nda videokameran eller om den mest f�r ligga i sin v�ska. Jag beh�ver dessutom m�nga hundra filmtimmar innan mitt bildber�ttande �r tillr�ckligt drivet f�r att ha vare sig ambitioner eller grejer.

Tills vidare duger den h�r kameran alldeles utm�rkt.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck