kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-05-29 - Fel- och r�ttringare

F�r drygt ett �r sedan d�k det upp en firma h�r i stan med snarlikt namn som mitt f�retag. Jag s�g deras bil f�rst, med webbadressen klistrad runtom. "Uh-oh...", t�nkte jag, och mycket riktigt. Inom n�gra dagar b�rjade bekanta fr�ga om jag hade bytt bil. De hade sett en bil p� stan som hade min webbadress. "Nej, inte min webbadress, det skiljer tv� bokst�ver i firmanamnet och s� har jag com p� slutet och de har se" f�rklarade jag t�lmodigt.

Sedan b�rjade telefonen ringa. Folk fr�gade de mest kryptiska saker som: "Hej, �r det fullt p� forza klockan 16?" eller insisterade p� f� att prata med personer som jag aldrig h�rt talas om.

Jor�, telefonnumret �r ocks� lite likt... Om man har sett deras nummer men inte memorerat det s� l�ter mitt nummer lite bekant, det har samma rytm. Men st�rsta boven �r nog nummerupplysningstj�nsterna som folk anlitar n�r de ringer fr�n mobilen. Uttalar de f�retagsnamnet lite sluddrigt och ber att f� bli kopplade s� hamnar de h�r.

Nu har jag r�tt nummer uppskrivet p� en liten lapp s� att jag kan ge det till dem som ringer fel. Kanske f�r jag d� lite f�rre sura typer i �rat...

Mot den h�r bakgrunden �r det kanske inte s� konstigt att min f�rsta reaktion �r "men nu har du nog ringt fel...?" n�r folk st�ller konstiga fr�gor via telefon.

De senaste veckorna har jag f�tt en del ovanliga samtal, f�rst�r ni. En sk�ning som ville s�lja ett s�gverk och efter l�nga f�rklaringar f�rstod jag att det �ven f�ljde med en grej som man justerar s�gt�nderna med. Han fick bokstavera ordet tv� g�nger innan jag var s�ker p� att jag fattat r�tt. En mycket kortfattad dalmas fr�gade efter en m�ttenhet f�r hyvlade tr�varor. Nyss ringde en sm�l�nning som undrade om jag k�nde till n�gon riktprislista f�r emballagevirke.

De kunde lika g�rna prata latin. Jag har ingen aning om vad som menas eller var man hittar s�dana uppgifter som de fr�gar efter. Men de har ringt r�tt, typ... eller i alla fall inte direkt fel. F�r jag har s�lt tj�nster till en ideell f�rening och i det sammanhanget l�mnat ut mitt firmatelefonnummer. F�reningsm�nniskorna som har sakkunskaperna svarar inte i telefon p� dagtid. Men det g�r jag...

N�r det g�ller firman med snarlikt namn k�nner jag inget som helst ansvar. Om deras kunder blir sura f�r att de ringt fel s� �r det inte mitt problem. Men h�r kommer saken i ett annat l�ge. De h�r samtalen h�r ihop med min kund. Allts� sitter jag h�r som en duktig sekreterare och skriver obegripliga meddelanden som jag senare ska f�rs�ka r�kna ut vem som ska ha.

"Stukmaskin, sa du det? S-T-U-K? Sixten-Tore-Urban-Kalle?"




� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck