kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-06-07 - Dagdr�m vs jobb

Jag har fortfarande inte f�tt b�ckerna som jag best�llde fr�n USA 10 maj (m�ste vara nytt l�ngsamhetsrekord, s� l�nge har det aldrig tagit f�rut). D�rf�r har jag nu tr�stbest�llt n�gra fr�n Adlibris... :-)

Vi �kte s�derut i pingst och blev bortsk�mda med god lyxmat och efterr�tt varje dag. Helstekt fl�skfil�, ugnsbakad lax, sm�rg�st�rta, rabarberpaj (�rets f�rsta sk�rd), kolat�rta... Tillbaka i vardagen blir det makaroner och korv.

Husdjuren var p� landet medan vi var borta. H�rliga dagar med uteliv, r�ttjakt, promenader och krafs i parti och minut. Scoobs l�g och huttrade i bilen p� v�g hem. I natt har han h�llit mig vaken i parken d�r han betat gr�s som en liten ko. Om hunden har magknip f�r inte matten heller sova. N�gon r�ttvisa f�r det vara.

I avdelningen spridda projekt har jag avslutat en stor utredning om solel till Rucklet och nu b�rjat g�ra listor �ver v�xter som ska f� bo i min tr�dg�rd. I b�da fallen handlar det om dagdr�mmar. N�n dag ska det bli ... kanske. Eller inte.

P� v�xtlistan hittills:
h�gg
r�nn
�pple
p�ron
k�rsb�r
vildrosor
syren
vinb�r

... ja, sen blev det en mini-utredning om det �r doftjasmin eller doftschersmin eller kanske smultronschersmin som jag ska ha. Jag har h�rt alla ben�mningarna och undrat om de �r synonymer, men s� h�r ligger det till: Jasmin �r krukv�xter med bl� blommor, och s� finns det en (gulblommande?) jasmin som man kan ha i tr�dg�rden i s�dra Sverige, men hittills har jag inte hittat n�n jasmin som t�l norrl�ndskt klimat. Buskarna med den ljuvliga bubbelgumdoften h�r i stan �r allts� schersminer. Det finns ett 60-tal schersminer, alla verkar ha vita blommor, en del luktar och andra inte, n�gra �r buskar och andra �r tr�d. I olika forum har jag f�tt uppfattningen att smultronschersmin m�jligen �r mindre �n doftschersmin, och att man g�rna ska k�pa E-plantor f�r de har garanterat stark doft. Det f�rekommer tydligen "doftschersminer" som knappt doftar alls.

Jor�.

S�nt kan man syssla med n�r man ligger tv� veckor efter tidplanen p� jobbet. Jag har ambitionen att vara klar med ett stort projekt till sista juni s� att jag kan k�nna mig riktigt ledig i juli, men g�r jag ingen radikal uppryckning nu snarast bums meddetsamma s� g�r den teorin �t pipan.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck