kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-10-21 - I karant�n

Jag funderar p� att s�tta en skylt p� ytterd�rren: "St�ngt p� grund av karant�n i 20 dagar".

Scoobs har n�mligen f�tt kl�da, och sent i g�r kv�ll var den extra f�rf�rlig. I en hysterisk kliattack lyckades han p� bara en minut skinnfl� motsvarande en femkrona p� rumpan. Jag h�rde n�r han b�rjade och t�nkte att det d�r l�t inte bra alls, men n�r jag hunnit kr�ngla mig upp ur stolen och f� tag i honom var det redan f�r sent. �ngest! Jag har f�rst�s knappt sovit en blund i natt, bara lyssnat efter tuggljud.

Nu har vi �ntligen f�tt komma till veterin�ren, som utan krusiduller skrev ut medel mot sarkoptesskabb, vanligen kallad r�vskabb. Innan veterin�ren g�r n�gon annan utredning m�ste skabb uteslutas, och tester kostar tydligen mer �n sj�lva behandlingen.

Utifr�n det veterin�ren ber�ttade och vad jag l�st hos SVA, Statens veterin�rmedicinska anstalt, s� verkar skabb vara en fullt t�nkbar orsak. B har n�mligen f�tt ett litet eksem p� underarmen. Sj�lv har jag efter noggranna studier hittat en liten kliande plupp strax nedanf�r mitt h�gra kn�, precis d�r Scooby brukar ligga. Men kvalstren kan inte f�r�ka sig hos m�nniskor och d�rf�r f�rsvinner symtomen n�r hunden blir frisk.

Naturligtvis gl�mde jag fr�ga den stressade veterin�ren om en massa saker. Tjejen i kassan rekommenderade i alla fall att Scoobs inte f�r tr�ffa andra hundar f�rr�n om 20 dagar n�r han �tit upp hela tablettkuren.

Jaha. Fattades bara detta. De senaste veckorna har varit hektiska med mycket jobb och ideella �taganden, och jag k�nner mig sliten. Att inte g� ut p� 20 dagar �r faktiskt riktigt lockande. Kunde jag bara l�ra Scoobs att g� p� toa och f� hemk�rning fr�n aff�ren s�...

"N�e, du vet, hela familjen har f�tt en sl�ng av sarkoptes och det �r v���ldigt smittsamt (sant! - om man �r hund) s� jag m�ste tyv�rr st�lla in v�rt m�te, och sitta vid datorn �r inte heller att t�nka p� s� dina grejer blir inte klara f�rr�n om tv� veckor."

�h, ljuva tanke... Men jag ska vara ledig f�rsta veckan i november s� jag f�r bita ihop till dess.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck