kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-09-05 - Jag - en getingfarmare

Vi �kte till Projektet i g�r f�r att r�ja i tr�dg�rden. Jag slog en knapp tredjedel av tomten med lie f�r tv� veckor sedan. D� var det f�r tidigt, pr�stkragarna framf�r huset hade inte g�tt i fr�. Nu b�rjar det ist�llet vara f�r sent. Det l�nga gr�set ligger och stj�lkarna har blivit s� h�rda att lien blir sl� p� en g�ng.

Grannen pratade i v�ras om att blomster�ngen bakom huset �r fantastisk s� d�rf�r l�t jag den v�xa. Jag gjorde en tomtkarta d�r jag ritade in buskar, tr�d och perenner, och sedan v�ntade jag med sp�nning p� vilka rara �rter som skulle komma. Ha, s�ger jag bara. Nog prunkade det bakom huset i somras - av r�dkl�ver, hundk�x och br�nn�sslor. �ngar ska h�vdas med lie eftersom gr�sklippare och trimmers sl�r s�nder v�xterna, och sent p� h�sten s� att �rterna hinner s�tta fr�. Min tomt kan snarare klassificeras som �verg�dd skr�pmark och det hade varit en v�lg�rning att sl� hundk�xen f�re blomningen. Nu �verv�ger jag att k�pa en gr�sklippare med uppsamlare. Visserligen tar det mer tid att klippa en hel sommar �n att sl� en h�st, men det �r mindre jobb. � andra sidan, varf�r ens bry sig? Fyra av de fem grannarna g�r det inte, deras tomter ser ut som industriupplag.

P� det hela taget var jag lite besviken p� v�xterna, det har inte kommit fram n�gra rariteter. Liljan som vi s�g i v�ras var borta, m�rkligt nog nerklippt av en gr�sklippare. N�n av grannarna (f�rmodar jag) hade klippt en stig p� min tomt. De stackars halvkv�vda pionerna som inte orkat bli mer �n n�gra f� gr�na blad gr�vde vi upp och tog med hem till mams. �ven om flytten �r riskabel s� har de st�rre chans att �verleva och v�xa till under hennes omv�rdnad.

G�rdagens andra mission var att plocka vinb�ren. De r�da dignade av stora, omogna klasar sist jag var dit. Rustad med hink antr�dde K uppdraget. Hon kom tillbaka efter tv� minuter med ett stort flin i ansiktet och tre b�r i hinken. Den klippta stigen fick pl�tsligt sin f�rklaring - n�n hade f�rberett sin b�rplockning. Men svartvinb�ren verkade m�rkligt nog or�rda, s� K gick dit ist�llet. Efter tv� minuter h�rdes ett illvr�l och en harang av svordomar. K hade blivit stucken av en geting! Eftersom vi �r allergiska i familjen utbr�t viss oro, men svullnaden lade sig ganska fort. G gjorde ocks� ett f�rs�k att trotsa getingsv�rmarna men gav upp efter att ha plockat n�gon deciliter. Det var visst inte s� m�rkligt att de b�ren f�tt vara i fred, men vad ska man ha vaktgetingar till om de inte ser skillnad p� mattes inlejda b�rplockare och b�rtjuvarna?

Vid fikat visade det sig att getingar �lskar �ppeljuice. (Ja, vi har aldrig haft getingproblem s� jag �r fullst�ndigt okunnig.) N�r den f�rsta v�l f�tt smak p� juicen tog det bara ett par minuter innan min kopp omringades av fem-sex sugna flygf�n. Vi h�llde n�gra centimeter juice i botten p� en tom kakburk och st�llde den ett par meter bort fr�n bordet, men det var f�r sent. �ven om juicebaren frekventerades livligt s� fanns det �nd� tillr�ckligt m�nga lycks�kare kring bordet f�r att h�lla oss p� t�rna. Uschiamej.

Vi funderade �ver varf�r K blivit stucken och kom fram till att det kanske hade n�t att g�ra med hennes tr�ja, som var gul-och-svartrandig p� bredden. Hon s�g faktiskt ut som en j�ttegeting ifall man kisade lite.

Senare p� kv�llen h�rde vi mams skrika bakom knuten: "Ajjj! Sticks du helt oprovocerat?!!" Men det var inte en geting hon gr�lade p� utan nyponrosbusken som G nyss beskurit. Eller r�ttare sagt, n�mnda buskes avklippta grenar, som mams krattat upp och bar i famnen bort till komposten. Tja, jag vet inte jag, men kan man provocera en buske mer �n genom att klippa den?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck