kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-05-09 - Skattjakt

Krattningen vid Projektet har utvecklats till skattjakt. I g�r hittade vi rara vitsippor, fyra r�dbladiga grejer som vi tror �r pioner och en gr�n rosett som b�r vara en lilja. Jag har ritat en karta �ver tr�dg�rden och skriver in vad som kommer upp, med datum.

�rligt talat blev det nu ganska lite krattat f�r grannarna p� �mse sidor var s�llskapliga och pratsugna. Paret som bor i huset bakom ska jag h�lsa p� med block och penna n�gon dag; han flyttade dit 1947 och brukade �ta lunch p� hotellet men i rummet p� baksidan (f�r inte gick det an att de lokala grovarbetarna satt med de fina g�sterna i matsalen inte) och hans fru var anst�lld vid hotellet p� den tiden.

Killen i g�rden v�sterut ber�ttade att hans morfar har gamla bilder fr�n tiden d� han drev taxi och bensinstation som n�gon slags bifirma till hotellet(?) och att hans mamma har livliga minnen av kalas som h�llits d�r. Kvinnan mittemot ber�ttade att byn i sommar h�ller ett folklustspel d�r hotellet ing�r i intrigen. Det m�ste jag f�rst�s se.

F�rresten. Ni k�nner v�l till det d�r med k�parens unders�kningsplikt vid husk�p? Ja, nu ska jag erk�nna att den unders�kningen var jag inte s�rskilt noga med. Jag kollade att han som s�lde huset verkligen �gde det, att det inte fanns bel�nade inteckningar och lite annat juridiskt grejs, och sen l�t jag honom friskriva sig fr�n alla framtida klagom�l. Jag menar, i det skick huset �r i s� �r det bara att rulla upp �rmarna och ta itu med vad helst som visar sig.

N�r jag nu l�r k�nna huset lite n�rmare s� ser jag att det inte �r s� komplett som jag trodde. Visst, det finns ganska m�nga innerd�rrar kvar men ytterd�rrarna �r borta liksom stupr�ren, ytterbelysningen, verandar�ckena och alla dekorationer p� fasaden och runt f�nstren. F�rra veckan ins�g jag att alla d�rrtrycken och nyckelskyltar inomhus saknas (de var f�rmodligen av m�ssing), och n�stan alla g�ngj�rn ocks�. Sedan tidigare visste jag ju att majoriteten av kakelugnarna i huset �r nedmonterade.

Jag trodde f�rut att de f�rsvunnit i n�gon moderniseringsv�g - men det �r bara delvis sant fick jag h�ra i g�r. F�rrf�rrf�rra �garen var en s�rl�nning som bara �gde huset n�got �r, och han visste mycket v�l vad sakerna var v�rda. Han s�lde det mesta p� olika auktioner. Det sista han gjorde var att montera ner de skurna tr�dekorationerna fr�n verandataket.

Av n�gon anledning g�r det mig lite ledsen att huset blivit "plundrat". Det borde inte spela n�gon roll om grejerna f�rsvunnit av of�rst�nd eller av n�righet, de �r ju borta i vilket fall, men f�r mig g�r det visst det. Det k�nns lite som om han lurat av en gammal m�nniska tandguldet, arveporslinet och brokadv�sten.

Ja, jag vet, hus �r inte m�nniskor, men en del hus har sj�l och den f�rsvinner om man g�r or�tt mot boningen. P� den punkten �r vi lika.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck