kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-05-18 - Bagarnovisen

Man kan tro att en person som jobbat i bageri i �ver tv� �r �r duktig p� att baka. Om man tror att det �ven g�ller mig s� tror man fel. Men jag �r en j�kel p� att bocka av datalistor, programmera ean-koder, k�ra pallyft och klipsa p�sar...

Inspirerad av ett recept hos Siv gav jag mig i morse in i mj�lets virvlar. H�r skulle bli muffins med soltorkade tomater, f�rsk basilika och ost. Jag dreglade redan vid tanken.

F�rsta fr�getecknet infann sig redan efter tjugo sekunder, precis efter att jag slagit p� ugnen. Ska man anv�nda stj�lkarna p� basilikan? F�rs�kte erinra mig n�got kockprogram jag sett. Nej, minns inget om basilika. Dumt att chansa och f� kvistar i maten: jag plockade bara bladen.

En minut senare kom n�sta fr�ga. Det st�r "soltorkade tomater i olja" i receptet, men det kan v�l inte vara meningen att oljan ska med? Nej, det verkar vara tillr�ckligt mycket rinnigt i receptet �nd�.

Vad g�r milj�medvetna m�nniskor med oljan som allt smaskens legat i? Jag hade redan en halvfull burk efter min marinerade fetaost. Nu blev den full n�r jag ocks� h�llde dit oljan fr�n tomaterna. Om jag har riktigt mycket kompost brukar jag h�lla ner oljan d�r, men det blir ju j�tteflottigt. S�g nu inte att ni h�ller oljan i avloppet, f�r d� sm�ller killarna p� reningsverket av. Kan man �teranv�nda den till n�t?

Jag �r inget vidare p� att finhacka, s� jag tog fram stavmixern. Det blev med viss m�da en brunr�d pur� av alltihop. Eh. Fick revidera den d�r visionen jag hade av det f�rdiga resultatet.

Sm�r skulle sm�ltas och blandas med �gg, kesella och mj�lk. Bunken hade jag redan m�tt upp mj�l i. Fram med en bunke till. Men jag hade ju kunnat blanda i kastrullen? F�r sent f�r det nu. �h fan, jag har gl�mt riva osten. Fram med en bunke till. Gegga ihop den sega s�rjan med plastslev. Plastsleven vek sig. �sch, hit med en matsked i rostfritt st�l. Svetten rann i pannan - inte s� konstigt, jag stod ju precis i utbl�set fr�n ugnen, det sitter �verst p� ugnsluckan. J�kla dumt st�lle att ha ett utbl�s p�.

Konsistensen blev mitt emellan smet och deg. Obeskrivligt kladdigt. Glad i h�gen b�rjade jag pytsa upp kletet i min (sparsamt anv�nda) nonstickbehandlade muffinsform genom att skrapa av den ena skeden mot den andra. Men! det �r ju mj�lklumpar i smeten! Tillbaks med alltihop i bunken. R�rar�rar�ra. En halv minut senare ins�g jag - visst ja, det �r osten.

Jag br�nde yttersta pekfingerleden n�r jag plockade ut f�rsta pl�ten. Helveteskit. Sen krympte mina h�ga, fluffiga muffins 20 procent n�r de kom i kontakt med den svalare luften i k�ket. Efter en stunds avsvalning knackade jag ut dem p� en bakduk. De liksom studsade..? De kanske skulle ha legat under duk n�r de svalnade.

Ja, jag vet inte jag.

Det d�r med soppa till �r nog bara att gl�mma. En gummibulle och tv� liter vatten verkar vara en l�mplig serveringsportion, sen �r man proppm�tt. � andra sidan blir det ju i s� fall en r�tt billig lunch: ingredienserna till en smet kostar cirka 75 kronor och det blev 15 gummibullar. Fem kronor stycket. Jag k�nner p� mig att de kommer att bli dryga... :-)

Nej, jag tror inte att det �r n�got fel p� receptet. Jag tror att det �r n�got slags handhavandefel - eller troligare flera efter varandra.

Men m�rdegskakorna blev bra. Jag bakar de mest fantastiska m�rdegskakor. Spr�da ena som sm�lter i munnen och smakar himmelskt. En hel burk fina bjudkakor, och s� en l�da med lite br�nda och kanstst�tta som man kan tulla ur n�r man �r sugen. Synd bara att m�rdegskakor visst �r det enda jag kan baka.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck