kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2001-12-14 - reserapport.

Hemma igen. Fortfarande sliten, en vecka r�ckte inte l�ngt mot den skuld jag byggt upp under h�sten, och dessutom har jag en massa saker att grubbla �ver. Min �rliga vinterdepression har slagit till. F�rutom detta var det en helt okej resa - f�r att vara charter. Jag menar, �ka hundratals mil f�r att hitta Findus (eller var det Felix?) r�r�rda lingon och Cloettas sm�godis i kvartersbutiken? Nj�. Men i en vecka �r det ok.

Vi fl�g fr�n Sundsvall p� eftermiddagen och kom till hotellet mitt i natten, ganska f�rsenade eftersom flygplatsm�nniskorna slarvade bort bagaget fr�n v�rt plan och sen var bussen till hotellet inte d�r den skulle vara utan p� ett annat st�lle, och jag var d���hungrig och inget �tbart fanns att f�. Morr! Men vi fick en fin l�genhet med fullt utrustat k�k, s�llskapsrum, 12 TV-kanaler och sold�ck, och d� blev jag sn�ll igen.

F�rsta dan tassade vi runt omr�det och kollade l�get. Bahia Feliz �r en skandinavisk turistby p� syd�stra h�rnet, om man nu kan prata om h�rn p� en �. Kriteriet f�r turistby �r att d�r finns max tre procent inf�dingar: st�derskor, servit�rer och uniformerade v�ktare, och s� en kader av taxichauff�rer p� gatan utanf�r. Klippigt och stenigt, ingen vidare badstrand men konstant vind f�r surfare. Bamseklubb, stor lekplats, barnpooler, k�cka aftonshower med reseledarna, styrdans i pianobaren, filmvisning p� eftermiddagarna och grisfest p� fredagar. Hela kitet, liksom. Alla restauranger har givetvis menyer p� svenska, norska och finska. Det mest exotiska man kunde best�lla var skrynkliga potatisar med stark s�s och en fisk som inte hade n�got svenskt namn. Annars h�rskade oxfil�n, pizzan och hamburgarna.

Andra dagen skulle vi �ka till Playa del Ingles, d�r B har varit tv� g�nger f�rut. Jag insisterade p� att ta lokalbussen - mycket mer rafflande �n taxi. Bussen som vi �ntrade gick emellertid inte alls dit, s� jag l�ste biljett till �ndh�llplatsen och sen hoppade vi av d�r det s�g bra ut. Det visade sig vara Puerto Rico. D�r traskade vi runt i ett stort k�pcentrum, blev antastade av afrikanska �lyckobringare� i parken (otroligt slipade!) och vimsade runt bland turistf�ngarna i hamnomr�det i st�rsta allm�nhet tills B pl�tsligt blev illam�ende och ville �hem�. Puerto Rico �r avgjort det mest p�flugna turistomr�de jag har varit i.

Tredje dagen h�llregnade det s� de svenska Kalle Anka-pocketarna i kvartersbutiken kom till nytta. Vi spenderade ganska m�nga 100-pesetasmynt p� biljard och crazy disk ocks�. B leder med typ 12-1; jag har tappat r�kningen. Fj�rde dagen regnade det fortfarande men p� kv�llskvisten tog vi oss till Playa del Ingles och smaskade glass p� en tyskifierad uteservering. Allt �r f�r �vrigt tyskifierat d�r vilket ju �r lite knepigt med tanke p� namnet. Borde det inte vara anglifierat?

Femte dagen bl�ste det s� att vi fick montera ner grejerna fr�n altanen, parasollet h�ll p� att flyga iv�g med betongfot och allt. N�r vinden mojnade knallade vi till San Augustin, en turisth�la mitt emellan Bahia Feliz och Playan. D�r prutade B till sig ett par gympadojjor och p� hemv�gen skaffade jag en guidebok. �nskar att jag hade k�pt den tidigare, det finns faktiskt lite mer �n turistiska k�pcentrum och barer p� Gran Canaria. Fast d� f�r man ge sig iv�g in�t �n, upp i bergen och till norra delarna.

Sj�tte dagen var det kanonfint v�der, men d� hade jag redan mentalt f�rberett mig p� att �ka hem och det blev ingen l�ngre utflykt. St�rre delen av dan slappade jag p� sols�ngen med en bok och spanade p� ett j�ttegeting-liknande flygf� som energiskt byggde bo intill f�nstret. Undrar hur l�nge det tar innan den nitiska st�derskan uppt�cker det? Hon vek till och med om mina smutsiga strumpor.

Jag hade med mig tv� b�cker (tre om man r�knar samlingsvolymen med Jan Berglin-teckningar) och l�ste v�xelvis men blev inte klar med n�n av dem. �M�rk v�rlden, en bok om vetenskap och intuition� klarar jag bara ett par kapitel i taget. Entropi, termodynamik, exformation, mikro och makro, cybernetik, molekylarr�relser, G�dels teorem och Russells paradox. Jag har fr�gat mig flera g�nger varf�r jag l�ser den... Men jag hoppas v�l fortfarande p� att f� veta n�t om intuition.

Den andra boken, �Finn ditt livs�ndam�l�, k�pte jag f�r ett tag sedan f�r att den bland annat handlar om synkronicitet, ett av mina favvo�mnen. Nu var den inte s� l�mplig i h�nderna p� en som redan har huvudet fullt av grubblerier. Eller s� �r det just det den �r. Det visar sig.

Inf�r hemresan (jag vaknade fyra p� morgonen och bussen gick sex) hade jag bunkrat chips, rischoklad och frukt, men blodsockret var �nd� nere vid kn�na n�r vi landade i Sundsvall. D� v�grade bommen vid utfarten fr�n l�ngtidsparkeringen sl�ppa ut oss. Hade jag varit Magica de Hex skulle jag ha spr�ngt fanskapet med en blick. Sm�saker f�rlorar proportionerna n�r jag �r tr�tt och hungrig.

�r man i Sundsvall s� m�ste man f�rst�s in p� Ikea. Dessutom hade jag �rende, cd-f�rvaringen har blivit f�r liten. L�s och h�pna, jag k�pte ingenting annat - och med undantag f�r guideboken, vykorten och en flaska hudkr�m k�pte jag inga prylar p� Gran Canaria eller flyget heller. �r detta ett tecken p� att hamstern i mig �r besegrad, eller att jag �r s� f�rvirrad att jag inte vet vad jag vill ha?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck