kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2001-11-01 - k�ra gamla telemodemet...

Ibland m�ste man undra om universum retas med en?

�nda sedan det blev klart att bostadsr�ttsf�reningen valt com hem (Telia-�gt) ist�llet f�r bredbandsbolaget har jag muttrat surt, och inte bara f�r att com hem har otroligt mycket s�mre kapacitet �n bredbandsbolaget. Historien �r f�ljande:

N�r internet-abonnemang f�r privatpersoner var nytt och s�llsynt gick Telia ut med en intensiv kampanj som jag f�ll pladask f�r. Detta h�nde sig 1995. F�rst fick jag v�nta i tv� m�nader b�de p� abonnemanget och modemet som jag best�llt i Telia-butiken. Sen visade det sig att modemet var trasigt. Ytterligare �tta veckor innan jag fick ett utbytes.

D� gick det inte att f� abonnemanget att funka. Efter tio uppringningsf�rs�k och en halvtimmes telefonk� p�stod supporten att jag hade f�r lite ram-minne. Jag uppgraderade f�r tv�tusen sp�nn. Problemet kvarstod. Efter o�ndligt m�nga uppringningsf�rs�k och dito k� p�stod supporten att det fortfarande var f�r lite ram-minne. Jag f�rtvivlade. Sedan ringde jag Algonet. Fick papper och program samma vecka. Funkade p� f�rsta f�rs�ket. Ram-minnet r�ckte mer �n v�l.

Jag har pratat illa om Telias internetabonnemang sedan dess, i synnerhet som Telia i flera �r var absolut dyrast p� privatmarknaden.

N�, som f�ljetongsl�sarna redan vet s� har jag nu fallit till f�ga och gett com hem (Telia) en chans. Fick abonnemanget j�ttefort och kabelmodemet n�n vecka efter�t. Med fast lina b�r man ha brandv�gg, och n�n s�n har jag inte �n men i v�ntan p� postpaketet t�nkte jag �tminstone kolla att modemet funkade.

Det gjorde det inte!

N�r man sl�r p� modemet ska r�da, gula och gr�na lampan blinka i en minut medan programvaran laddas. Bara r�da lampan lyste. Slog av och p�. Samma sak. Hmmm, letade efter en reset-knapp ... v�nde upp och ner p� modemet, och vad hittade jag d�r? En fasttejpad lapp med f�ljande text:

"Lasse l�mnat 12/3. Trasigt! Gav ett av mina demomodem."

Nu har jag ringt felanm�lan. Beh�vde bara k�a i tv� minuter och killen sa: "Va? Vi skickar ett nytt, genast!"

Tja, det �r ju ett framsteg i alla fall.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck