kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2001-09-28 - datorfynd och n�thj�ltar.

Uj uj uj, det har g�tt n�stan en vecka sen sist. Det beror f�rst�s p� jobbet och s� ett rej�lt lass p� ideella kontot ocks�. Ingen fritid ut�ver hundpromenader och s�mn p� sistone, och inte s� m�nga spirituella skriv-id�er heller (l�s inga, fast vissa bes�kare skulle v�l kunna h�vda att det g�llt f�r hela den tidigare m�naden ocks�.. *fnissar* :-).

Aprop� skrivning, andras skrivning n�rmare best�mt: Datorn p� jobbet �r n�ra h�rddiskhaveri och d�rf�r har jag b�rjat rota igenom mappar och filer f�r att se vad som ska kopieras �ver och vad som ska f� f�rsvinna in i den stora o�ndligheten. D�rvid hittade jag ett brev fr�n n�gon av mina f�reg�ngare (oklart vem eftersom det inte var undertecknat) som fick mig att le �t utl�ggningen om vart f�rsta m�naden p� jobbet egentligen hade blivit av...?

Jag har sj�lv snart jobbat en m�nad och redan flyter dagarna ihop i ett t�cken. Jag m�ste kolla i min nogsamt f�rda loggbok f�r att kunna s�ga vad jag haft f�r mig. Tur att jag har den vanan! F�r hur kan man annars redovisa t�nkta tankar, nyinl�rda kunskaper, skapade kontakter? - flyktiga och ogreppbara som solens g�ng.

�N�r kan man b�rja se n�t resultat d�?� undrade en av kontorets bes�kare godmodigt retsam.

Jag �r glad att jag jobbade �ver redan f�rsta veckan f�r att f� ut en enkel hemsida p� n�tet. Det �r i alla fall n�nting konkret att peka p�. Dessutom har jag faktiskt utr�ttat en del, om inte s� ut�triktat och fysiskt �nnu.

Nog om jobbet.

Virusexperterna har sk�rsk�dat Nimda-koden och funnit att viruset aktiveras var tionde dag. Det inneb�r att en ny v�g startar kring 4 oktober. Virusmakarna blir allt mer slipade. Ett amerikanskt forskningsinstitut h�vdar att Internet slutar fungera inom tio �r om virusutvecklingen forts�tter.

Det st�rker min uppfattning att cyberspace �r som den vanliga v�rlden, bara snabbare. Min favvo-tankesmed Bertil Martinsson, fritt citerad: �M�nniskan �r smart nog att kunna f�rst�ra f�ruts�ttningarna f�r sin egen existens, och korkad nog att g�ra det.�

Det l�ter nattsvart, men det finns hopp. H�romveckan l�ste jag faktiskt om ett antivirus ocks�. En tysk s�kerhetsexpert har skapat Code Green som snokar r�tt p� det elaka Code Red-viruset, raderar det fr�n den smittade datorn och t�pper till s�kerhetsh�len som g�r det m�jligt f�r viruset att spridas. Smart!

Jag s�tter mitt hopp till alla de smarta m�nniskorna d�r ute. L�t inte r�t�ggen f�rst�ra f�r oss alla. H�ll ut! H�ll emot! K�mpa p�!



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck