kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-09-30 - S� n�ra men �nd�...

Jag tr�ffade f�retagare M. Vi diskuterade ditt och datt, och kom in p� sv�righeter. M har byggt en ny fin fabrik med mycket st�rre kapacitet och beh�ver �ka f�rs�ljningen. Det ska nu ske i huvudstaden, 65 mil s�derut, och M funderade p� hur han skulle g�ra f�r att m�rkas i det brus och utbud som finns d�r. Ur v�rt perspektiv �r det tredjehandsmarknaden. N�rmarknaden inom 10 mils radie �r redan t�ckt. Andrahandsmarknaden ligger drygt 20 mil �sterut mot kusten, men i v�r del av landet �r det brist p� tv�rg�ende kommunikationer.

- Det g�r lika fort att f� fram varor till Stockholm som till n�romr�det. Om jag skickar dem i kv�ll finns de p� plats i morgon bitti klockan sju. Men till kusten finns det s� f� f�rbindelser att jag bara kan skicka varor en g�ng i veckan. Det �r synd f�r jag har efterfr�gan d�rifr�n. De vill k�pa men jag kan inte leverera, sa M.

M�rkligt hur det kan vara.

Ett par dagar senare pratade jag med f�retagare K om ett f�retags betydelse f�r omgivningen. K ut�kade sin fabrik f�r tre �r sedan och d� startade hans bror H en lastbilsfirma f�r att k�ra till kusten varje natt med K:s varor. Problemet f�r K �r att han inte fyller en hel bil varje natt och d�rmed blir transportkostnaden h�g. Just nu vill han inte �ka f�rs�ljningen eftersom det inneb�r att �ven produktionen m�ste �ka, och det orkar han inte.

- Men? Varf�r skickar inte M grejer med dig d�? fr�gade jag.

K s�g f�rv�nad ut. Njaa, han hade nog haft tanken att fr�ga men det �r ju s� mycket j�mt... Faktum �r att K inte pratat med M sedan den nya fabriken byggdes; de hade haft mycket att g�ra b�da tv�. Kanske var det dags att ta med lite fikabr�d och g� p� visit nu d�.

Jag log. Definitivt �r det dags. Ks och Ms fabriker ligger n�mligen v�gg i v�gg.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck