kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-02-12 - Skype-anv�ndare

Min kompis som flyttade till Thailand f�r ett �r sedan ringde i dag. Det lustiga var att nummerpresentat�ren visade ett skyddat nummer i Sverige..?

Mysteriet fick snabbt sin f�rklaring. Han ringde med SkypeOut till min vanliga telefon f�r 20 �re minuten. Jag antar att samtalet kopplas via Internet till Stockholm eller n�rmaste svenska ort och sedan g�r �ver i regulj�ra telen�tet. Superfiffigt ju. T�nk om den tj�nsten funnits n�r mamma var i El Salvador och det kostade 22 kr per minut att ringa...

Nu har jag l�st p� lite mer om Skype och ser att min kompis kan skaffa ett svenskt SkypeIn-nummer s� att alla hans svenska kompisar kan ringa honom till lokalsamtalstaxa via vanlig telefon. Tj�nsten kostar i och f�r sig n�gra hundralappar per �r f�r honom men d� ing�r telesvararen "voicemail" ocks�.

Fast �nnu b�ttre �r ju om alla hans kompisar ocks� skaffar Skype, f�r d� ringer de ju alldeles gratis till varandra.

S� nu har jag gjort det. Anslutit mig till Skype allts�. Mejla ifall du vill ha mitt id, eller s�k p� mina epostadresser i Skypes katalog.

Allt man beh�ver f�r att ringa gratis till andra skypare �r ett headset eller en ip-telefon (finns fr�n 85 kr respektive 150 kr hos Clas Ohlson) och gratis programvara fr�n www.skype.com



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck