kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-11-11 - T�nk dig en kv�ll...

Jag b�rjar k�nna mig som konservatismens och moralens v�ktare hukande vid min datorsk�rm... �n en g�ng �r det Rusta som f�ngat mitt intresse.

Den h�r g�ngen erbjuder de en Smith & Wesson luftpistol och ett gev�r med lasersikte. Pistolen kostar 179 sp�nn och ser f�r mitt otr�nade �ga alldeles f�r riktig ut. Jag ryser n�r jag t�nker p� att glina som drar f�rbi i flock p� sina mopeder (och faktiskt knivsk�r folk!) kan ut�ka skr�mselarsenalen s� enkelt och billigt.

Dessutom: Hur m�nga s�na d�r luftpistoler kommer att f�lja med i ryggs�cken till skolan? Hur m�nga sm�djur kommer att bli m�ltavlor? Jo, jag vet att det �r luftvapen men det g�r ont att bli skjuten.

18-�rsgr�nsen inneb�r bara att f�r�ldrar k�per ut dem till sina barn "som ju �r v�rldens klokaste och inte alls kommer att missbruka dem".

Jo, jag vet ocks� att hobbyaff�rer s�lt luftvapen hur l�nge som helst. Grejen �r att nu blir det s� stort, Rusta n�r en mycket st�rre m�lgrupp, och priset �r l�gt. P� min tid fick man spara i ett halv�r f�r att f� ihop till ett luftgev�r och d� hann man fundera p� saken ett par varv. Sj�lvklart spelar ocks� sammanhanget roll; h�r marknadsf�rs grejerna i ett gl�ttat blad bland pokerspel och kortlekar. Ganska l�ngt fr�n det ansvar som en skyttehobby faktiskt �r.

Tanken sl�r mig att det finns ett sk�l till att pistolen �r just svart, ist�llet f�r ljusbl�, gr�n eller rosa. Den avsedda funktionen skulle ju inte p�verkas av det. Visserligen skulle den bli �nnu mer leksaksst�mplad men samtidigt skulle den bli ointressant f�r den grupp jag t�nker p�.

Eller. �verreagerar jag?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck