kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-04-25 - Utveckling

P� det privata fasta teleabonnemanget ringer jag f�r under 20 kr per m�nad. Det har jag anslutit till Universal Telecom.

P� firmatelefonen ringer jag f�r drygt 560 kronor per m�nad, med Telia. Det kommer sig av att jag hade duocom ett tag och d� var jag s� illa piskad. Duocom-abonnemanget avslutade jag i maj f�rra �ret, men av ren sl�het har jag inte bytt leverant�r.

P� senaste r�kningen skulle jag ha sparat halva kostnaden, 840 kr av 1690, om jag hade ringt med Universal Telecom: Alltid.

R�knar jag ihop de tre senaste kvartalen s� blir det i alla fall �ver 2000 kronor dyrare med Telia �n med Universal.

En annan sak �r att f�retagets telefonr�kning blir allt dyrare p� grund av alla mobilsamtal. F�r n�gra �r sedan ringde jag ganska f� s�dana.
* Nu �r en fj�rdedel av samtalen till mobiler (104 respektive 307).
* Tidsm�ssigt �r de en femtedel (7 timmar j�mf�rt med 35 timmar).
* Utgiftsm�ssigt �r de drygt tv� tredjedelar, 1140 respektive 550 kr.

Om folk ville sitta vid sina tj�nstetelefoner lite oftare ist�llet f�r att virra omkring �verallt ... eller, om jag gav sjutton i att s�ka dem n�r de inte �r inne... s� skulle jag allts� kunna spara ganska mycket pengar, mer �n p� att byta leverant�r. Ett fast samtal kostar i snitt 1,80 kr, ett mobilsamtal �ver 10 kr.

Hypotetiskt - f�r nu kan folk vara borta fr�n kontoret i veckor med sina b�rbara datorer och GPRS-telefoner.

Jag �r ju s�kert inte ensam om det h�r br�ttom-beteendet, att ringa p� mobilen ist�llet f�r att v�nta. Det �r f�rmodligen ett m�nster i hela samh�llet.

Om jag skulle j�mf�ra mitt f�retags kommunikationskostnader i dag och f�r tio �r sedan, s� skulle jag f�rmodligen se en �kning p� n�gra tusen procent. Likadant med bankkostnaderna. Nya tj�nster, s�mre service och h�gre avgifter om vi inte st�ndigt bevakar och v�ljer de b�sta erbjudandena.

Resultatet �r att jag m�ste jobba mer f�r att ha r�d med tj�nster som i m�nga fall skapats f�r att g�ra folk arbetsl�sa och maximera vinster.

Det �r det vi kallar utveckling. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck