kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-01-22 - Man v�ljer sin v�g

F�r ett tag sedan s�g jag ett reportage om Googles grundare (60 minutes, Discovery).

Larry Page och Sergey Brin startade Google i ett ombyggt garage 1998 medan de var doktorander vid Stanford. I dag har verksamheten sv�llt till en miljardindustri med jag vet inte hur m�nga anst�llda och ett av v�rldens starkaste varum�rken - men fortfarande �r det grundarna som leder f�retaget, och de har sympatisk attityd kring hur "det goda f�retaget" ska agera mot sin personal och sina kunder. Utan att vara n�rmare insatt i hur arbetsr�tt och f�rm�ner fungerar i USA s� tror jag att Google ligger p� �vre delen av skalan. (L�s 10 sk�l att jobba p� Google och F� ihop jobb och fritid.)

Det som gjorde st�rst intryck p� mig �r emellertid en punkt som de skrivit in i f�retagets policy.

"Do no evil."

I reportaget f�rklarade Sergey Brin att de bara ska tj�na pengar p� hederliga s�tt. Principen yttrar sig till exempel i att Google noga skiljer neutrala s�kresultat och sponsrade l�nkar �t.

I mina �gon �r det just s�dana saker som ger "goda f�retag" en s�rst�llning: De har formulerat sin etik, tar st�llning f�r positiva v�rden och lever sina teser in�t mot personalen, ut�t mot b�de kunderna och samh�llet, och �r l�nsamma (vilket garanterar f�retagets och de goda principernas fortlevnad och personalens f�rs�rjning).

De flesta f�retag kan uppfylla ett, tv� eller mer s�llan tre av de h�r kriterierna. De f� f�retag som n�r alla fyra (l�ngtg�ende ansvar f�r de anst�llda, kundnytta p� stark etisk grund, dito samh�llsansvar och -nytta samt l�ngsiktig l�nsamhet) �r i mina �gon i stj�rnklass.

H�r i Sverige �r jag glad att Lunarstorm verkar kvala in i samma kategori. F�retaget st�r p� ungdomarnas sida och arbetar aktivt f�r ett b�ttre samh�lle, samtidigt som det ger enormt v�rde f�r anv�ndarna och tillr�ckligt h�gt �ven f�r att finansi�rerna ska vara intresserade. Alla hundratusen ungdomar som loggar in p� Lunar varje dag �r kanske inte medvetna om de st�llningstaganden som f�retagets ledning och personal g�r, men jag hoppas att ungdomarna �nd� "indoktrineras" s� att de goda principerna s� sm�ningom utvecklas till norm. F�r n�r det h�nder, s� har de oschyssta f�retagen inte mycket att h�mta l�ngre, och d� f�r vi alla en b�ttre v�rld.

Att vi har en bra bit kvar dit p�mindes jag om i n�sta program jag tittade p�. ("45 minuter" - tema framg�ngshistorier, p� TV3, repris i natt kl 23:50).

En av killarna som intervjuas d�r har blivit snuskigt rik p� att vanliga ton�rstjejer visar br�sten f�r att f� komma med i TV. Ju fullare tjejerna blir, desto mer visar och showar de, och kamerab�rarna s�ker d�rf�r upp riktigt ursp�rade ton�rspartyn. Sen klipps snuttarna ihop till halvtimmesprogram och s�ljs till b�de TV-stationer och privatpersoner (f�retr�desvis m�n kan man t�nka, och vad de ska ha bilderna till har jag helt klart f�rutfattade meningar om). Tjejernas "vinst" �r ett linne med reklam f�r f�retaget, och n�gra sekunder i TV-rutan. Killen som kom p� id�n bor i dag granne med filmstj�rnorna, flyger privat jet och gav sin kompis en fabriksny Porsche i f�delsedagspresent.

Sj�lvklart har han inga bet�nkligheter kring hur han tj�nar sina pengar; folk �r ju efterblivna i vilket fall och han ger bara alla vad de vill ha. Tjejerna f�r sitt, tittarna f�r sitt, och han f�r sitt. Alla n�jda.

Utom jag d�. Jag tycker att det �r f�rj�vligt. Hur m�r tjejerna dagen efter n�r de nyktrat till? Efter att inslaget visats? Tre �r senare, n�r filmerna fortfarande finns i hyllan hos "fel" personer? Hur m�r deras f�r�ldrar, syskon, barn?

Samtidigt fascineras jag av kraften i de underliggande drifter och m�nster som g�r alltihop m�jligt. Om tjejer visste sitt verkliga v�rde, om m�n hade l�rt sig n�got om respekt och empati, om TV-bolagen vann tittarsiffror med kvalitet, s� skulle den h�r killen inte ha tj�nat n�gra pengar. Det hade kanske r�ckt med att en enda person, bara just den h�r killen, hade f�tt en annan uppfostran, f�r att f�retaget aldrig skulle ha startats. Som han sj�lv s�ger: "vem som helst kan komma p� id�n - men det var jag som slog mynt av den".

Lunarstorm visar att man kan anv�nda samma kraft (m�nniskor vill synas och andra m�nniskor vill se dem) till positiva saker, och �nd� tj�na pengar. D�r finns ingen mots�ttning. Det som kr�vs �r tillr�ckligt mycket hj�rna f�r att f�rst� att handlingar f�r konsekvenser, och vilja att agera d�refter.

"G�r gott" har ing�tt i min privata policy l�nge utan att jag direkt satt det p� pr�nt. Nu �r jag redo att inf�ra b�da principerna skriftligt f�r firman, f�r att den v�gen f�reg� med gott exempel. Kan jag inspirera en enda, s� �r ju det en bit p� v�g.

... och ni som har en s�t liten son som kanske kan v�xa upp och bli porrkung; best�m i dag vad ni prioriterar f�r honom: framg�ng eller framg�ng p� goda grunder. "Do no evil" �r ju ett enkelt och bra motto �ven n�r man �r liten.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck