kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-07-08 - T�ltspekulationer

Jag har r�knat ut att vi beh�ver mer t�ltutrymme f�r alla sorterade saker. Det var inte s�rskilt sv�rt att r�kna ut, eftersom st�rre delen av mitt 3x3-partyt�lt fylldes redan av inneh�llet i f�rsta uthuset, och vi har �tta uthus kvar att g� igenom.

Nu funderar jag p� att a) k�pa ett eller tv� partyt�lt till, b) k�pa eller hyra ett dyrare allv�derst�lt som t�l ruskv�der eller c) f�rs�ka hyra eller k�pa ett begagnat milit�rt�lt.

I det l�get sl�r den partiella minnesf�rlusten till. Jag vet att folk i bekantskapskretsen har bott i milt�rt�lt p� diverse tillst�llningar, men vem r�r om ett? Rattl�s hyrde ett j�ttet�lt p� 100 kvadratmeter till sin 50-�rsdag, men av vem? Jag har sett annonser p� baksidan av lokaltidningen om en firma som hyr ut t�lt, men vilken dag var det? Inte i n�n av tidningarna som jag har kvar i returl�dan i alla fall.

S�kningarna p� n�tet gav inte napp h�romkring, men s�derut verkar det r�tt dyrt att hyra. Flera hundra per dygn f�r ett t�lt av ganska modest storlek.

Det lutar nog �t att jag k�per ett, nytt eller begagnat, av gr�vre sort. Partyt�ltet �r ett billigt lagerutrymme, 45 kronor per kvadratmeter, men verkar ben�get att g� till v�ders om det bl�ser upp. Kvaliteten p� r�rkonstruktionen �r inte s�rskilt imponerande och andrahandsv�rdet l�r vara obefintligt. Ett universalt�lt f�r �retruntbruk kostar fr�n 105 kronor kvadratmetern (Rusta-kvalitet) till 250 kronor (stor begagnad t�lthall) och ett begagnat milit�rt�lt uppskattningsvis 200 kronor per kvadrat - och dem kan jag troligen f� tillbaka pengarna f�r sedan.

Om jag inte beh�ller det f�r att f�rvara alla saker som jag har sv�rt att f�rm� mig att s�lja, vill s�ga. �r man hamster s� �r man. ;-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck