kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-09-09 - Tatas bilar

F�r n�got �r sedan snappade jag upp att Tata Motors, ett indiskt bolag, hade planer p� att b�rja tillverka en elbil. Det �r de f�r all del inte f�rst med, indiska Reva har redan s�lt elbilar i Norge i flera �r. Men det var i alla fall s� det kom sig att jag lade namnet Tata p� minnet.

I somras hade Kunskapskanalen ett reportage om Tata-konglomeratet. J�tteintressant! D� f�rst ins�g jag vidden av Tatas verksamhet (kolla wiki), och jag undrade f�rv�nat och nyvaket varf�r vi aldrig h�r talas om denna drivna och framsynta f�retagarklan i Sverige? Tata h�ller ju p� med allt, inklusive samh�llsutveckling.

Nu b�rjar jag inse att Tata faktiskt n�mns lite d� och d�, men i l�sryckta fraser. I somras handlade det om v�rldens billigaste bil, Tata Nano, som ska kosta kring 17.000 kr och d�rmed blir uppn�elig f�r v�ldigt m�nga indier (vilket fick v�stv�rlden att oja sig ang�ende konkurrens om oljan). Nu senast har det handlat om br�ken kring Tata Motors nya bilfabrik i Singur d�r den nya folkbilen skulle byggas.

D�remot �r det tyv�rr v�ldigt tyst om ett annat bilprojekt som Tata gett sig in i. I februari 2007 tecknade Tata Motors avtal med den franske uppfinnaren Guy Negre, MDI om licenstillverkning av luftbilen OneCat. En bil som g�r p� tryckluft. Enligt ryktet skulle de f�rsta 6.000 bilarna sl�ppas i Indien i augusti i �r. Ett svenskt hopkok av olika webbk�llor finns h�r.

Ni vet ju att jag vurmar f�r elbilar, men elbilarnas svaghet �r batterier. De �r dyra, tunga, k�nsliga f�r kyla och vanv�rd bla bla bla.

Luftbilens tryckluftstank �r ett genialt s�tt att lagra energi fr�n eln�tet - bilens inbyggda kompressor ska kunna fylla tanken p� fyra timmar, och mackar med superkompressorer ska kunna fylla tanken p� bara n�gra minuter.

Folk fr�n Tata Motors var nyligen i Norge och bekr�ftade att elbilen Indica EV kommer att b�rja s�ljas d�r under 2009. (H�r finns en artikel om det.)

Jag v�ntar med sp�nning p� forts�ttningen, b�de p� elbilen och framf�r allt p� luftbilen - jag k�nner att ett sv�rartat habeg�r b�rjar byggas upp...



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck