kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-07-26 - Semesterpyssel

Jag har en tidbok p� skrivbordet d�r jag antecknar vad jag g�r. Den har nesligen missk�tts de senaste tv� veckorna. Flera dagar �r helt blanka och lika blankt �r det i mitt huvud - jag har ingen aaaning om vad jag gjort de dagarna. N�nting m�ste jag v�l ha gjort...?

Jag kommer i alla fall ih�g att T har varit h�r med halva sin familj: Z, L och M samt en hel hop husdjur. Det var trevligt. :-)

Tillsammans med paps och K gjorde vi en gemensam tur till viktiga platser i farmorlandet. Det k�ndes lite s� d�r historiskt h�gtidligt; jag minns inte n�r vi systrar var d�r tillsammans senast. Jag tror inte att vi kommer att �ka dit fler g�nger.

Farmors hus �r ett Per Albin-torp med tillh�rande ladug�rd byggt 1937. Man f�r k�ra l�nge genom skogen p� en smaaaal, vindlande grusv�g innan man kommer dit. F�re 1960 fanns det inte ens v�g, d� fick man ro �ver sj�n som ligger knappt hundra meter fr�n huset. Stugan, ladug�rden, bj�rkarna framf�r huset och �ngen med sin stig ner till sj�n �r min modell f�r hur en riktig idyll ser ut. Det �r jag nu inte ensam om: T har exakt samma idealbild. Fast vi vill ha v�r idyll n�rmare staden... och i v�r bild av den �r det alltid sommar.

N�n g�ng i slutet av 1970-talet stannade tiden i farmors lilla hus och n�stan allt ser ut precis som jag kom ih�g fr�n min barndom, fast �nd� var det s� mycket som var "fel". Jag saknade farmor, svalorna under hustaket, den puttrande potatiskastrullen p� spisen, det bulliga kylsk�pet fr�n 1950-talet, sockerdrickan i skrubben under trappan och s�ngarna vi sov i p� den hemtrevligt st�kiga, oinredda vinden. Borta var jordgubbslandet, bryggan, b�ten och f�r all del �tskilliga meter av sj�n ocks�. Men syrenen vid gaveln n�r snart �nda till husnocken och buskar och vass har er�vrat den gamla strandlinjen.

Vi hann med en snabb fika ute p� g�rden innan regnet jagade bort oss. I januari n�sta �r skulle farmor ha fyllt 100 �r.

I tisdags var A och jag i Trondheim p� Iron Maiden-konsert. Adresseavisa har en recension.

M�jligen har vi h�danefter konsertf�rbud f�r trots att vi hade �ronproppar instoppade �nda in till hj�rnbarken har A haft s�n tinnitus senaste dygnen att han inte kunnat sova. Med tanke p� att hans besv�r minskat senaste �ret k�nns det extra on�digt att ha f�rv�rrat dem igen.

Dessutom har jag tv�ttat Taurusen. N�r min bil �r s� lerig att A:s kompisar ringer till honom f�r att klaga s� �r det mer �n dags...



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck