kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-07-11 - Flygf�rdigt

Ja, d� �r ordningen �terst�lld i v�r lilla stad. L�nge har det m�rkligt nog varit billigare att flyga �n att �ka t�g till huvudstaden. Det har satt mig i etiska dilemman ett par g�nger. Jag gillar att flyga, och n�r det kostar mindre �n h�lften mot t�get s� blundar jag f�r milj�boveriet. Fr�n och med augusti �ndras garanterat prisbilden f�r d� l�gger Norwegian (f�re detta FlyNordic) ner den h�r str�ckan. Inte bara en tur eller tv�, utan alla turerna. Det misst�nkte jag redan n�r sammanslagningen aviserades tidigare i �r.

Sanningen i mitt eviga mantra har �terigen styrkts: stordrift och sammanslagningar �r alltid d�ligt. Det �r m�jligt att det kan ge h�gre l�nsamhet f�r �gare men det blir alltid s�mre f�r anst�llda och kunder/anv�ndare. Alltid. Jag har hittills inte sett ett enda undantag fr�n den regeln. N�r ett f�retag k�ps av ett st�rre �r det b�rjan till slutet f�r det mindre f�retaget oavsett vilka l�ften som ges f�re kontraktskrivandet.

F�r att nu inte tala om b�rsnotering! D� l�mnar man d�rren vid�ppen f�r maktspel, hasardliknande spekulationer och kortsiktigt l�nsamhetst�nkande med allvarliga konsekvenser f�r m�nga enskilda personer. M�nniskorna r�knas inte l�ngre. Andra saker har h�gre prioritet.

En g�ng i tiden var aktier en konstruktion med tv� goda syften: att skaffa kapital till utveckling i bra f�retag och att l�ta pengar komma till nytta ist�llet f�r att samla damm i madrasser. En win-win-situation f�r alla parter. Men b�rsen handlar om en enda sak: att kortsiktigt maximera den egna profiten med vilka medel som helst: �verutdelningar, snabba exits, fientliga k�p, spekulationer. Det �r precis som en t�vling, det kan bara finnas en vinnare och den stora massan �r alltid f�rlorare.

Pengar �r inte som potatis. Om man stoppar en potatis i jorden s� f�r�kar den sig. Pengar �r en annan historia: Enda s�ttet att f� mer pengar �r att ta fr�n n�gon annan. R�ntor, avkastningar och vinster uppst�r inte magiskt eller genom fotosyntes, de har jobbats ihop av n�gon m�nniska. Hur t�ntigt och otidsenligt det �n l�ter s� tycker jag att b�rsen �r omoralisk.

Hm. Det h�r blev inte riktigt det inl�gg jag t�nkte skriva. Jag hade planerat en liten textsnutt om att det �r min f�delsedag i morgon. Vi ska fira med en tur till Biltema och Ikea, och p� kv�llen blir det friluftsrevy och kakkalas. A jobbar sista dagen f�re semestern i dag och det �r ocks� v�rt att fira, s� i kv�ll blir det middag p� restaurang.

F�r att �terknyta till det jag b�rjade med: I grunden tycker jag det �r r�tt och rimligt att det kostar mer att flyga. Men jag tycker inte om att det enda kvarvarande flygbolaget kan diktera villkoren f�r m�nniskorna i en hel region.




� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck