kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-07-09 - Virkvirus

Min mormor var en riktig virkningsvirtuos. N�r jag var liten var jag kanske inte s� imponerad �ver virkn�lens blixtrande snabba framfart, men nu �r jag det. Hon virkade l�nga gardiner, stora s�ng�verkast och en komplett garderob med h�ngselbyxor, jacka, hatt och mer till min nalle.

N�r hon inte virkade s� stickade hon. En kofta med mitt namn m�nsterstickat p� ryggen, en (stickig!) l�ngsrandig tr�ja med h�g krage, ett rutigt t�cke till min j�ttestora arbetsh�st. Bet�nk d� att jag bara var ett barnbarn. Hon hade m�nga.

Jag kom att t�nka p� mormor n�r jag h�romdagen virkade efter m�nsterdiagram f�r f�rsta g�ngen. Jag kan inte p�minna mig att jag virkat n�got av betydelse f�rut, m�jligen kanske n�n grytlapp i sl�jden och en halv matta som jag kastade innan den blev klar eftersom jag ins�g att den aldrig skulle sluta ludda (v�dan av att virka med frott�remsor). Jag vet hur man g�r, �ven om jag inte �r helt s�ker p� att jag kan skilja mellan en stolpe och en dubbelstolpe.

N�len var 2 mm ist�llet f�r 1,25 som statuerades i beskrivningen men jag har inte precis fullsortiment p� virkn�lssidan. Det var 2:an eller en 9:a eller ingen.

Det blev lite fel h�r och var i m�nstret, fel som jag inte orkade ta upp utan improviserade f�r att d�lja.

Allt som allt tog det mig nog en timme, kanske en och en halv, att f� till en liten lapp med en stj�rna. Jag gissar att mormor skulle ha snott ihop den p� kanske en kvart, tjugo minuter.

Hos R�da korsets Kupan skulle den g� f�r 5 kr. P� Blocket har jag sett en kvinna som annonserar ut sina hemvirkade s�ng�verkast f�r 200 kronor styck. Det r�cker inte ens till garnet med dagens pris.

Stj�rnan var del i ett dukm�nster som bestod av totalt 169 lappar. Med min virktakt vore det en m�nads jobb och v�rdet p� duken borde d� allts� vara drygt 20.000 kronor plus sociala avgifter och moms..? :-)

Jag virkade f�r att jag fick lust att g�ra det. M�jligen kan jag t�nka mig att montera stj�rnan p� ett album eller en kudde. Inte sjutton virkar jag 169 stycken till en duk i alla fall.

Det har blivit poppis med virkat igen, men inte i inredning utan i kl�der. Jag har sett virkade bikinis, sjalar, v�star, kjolar och v�skor. Man kan k�pa f�rdigt serieproducerat, eller v�lja bland fina m�nster och dyra garner p� garnbutiken och �gna en m�nad �t att bli klar.

Eller s� kan man �terbruka. Sk�rsk�da gardiner och dukar, leta efter m�nsterrapporter som du gillar, ta fram saxen, klipp och sy om.

Mina tips om du vill ha n�t virkat:

1) Inventera mammas linnesk�p. D�r finns garanterat diverse �rvda sm� och stora virkningar fr�n fastrar och mostrar, hantverk som inte varit framtagna de senaste tv� decennierna och gott kan f� komma fram i ljuset �ven om det inneb�r en �ndrad anv�ndning.

2) Kolla R�da korset, Pingstkyrkan och de andra secondhandbutikerna, alternativt surfa p� Blocket eller i sista hand, g� p� bondauktion. Auktion �r sistahandsalternativet f�r att man f�r v�nta ihj�l sig p� utropet och �nd� inte kan vara s�ker p� att inte n�t kl�finger hunnit stuva om i lotterna.

... men om du �nd� t�nker virka sj�lv, s� kan du k�pa virkn�lar, garn och beskrivningar f�r n�stan inga pengar alls p� secondhand.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck