kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-06-17 - Tr�dg�rdsm�staren

Jag har spanska damer p� balkongen. De heter Marguerit allihop. H�lften vita, h�lften ljuslila med m�rkt bl�lila knapp i mitten. De ler f�r tillf�llet lite blygt �t grannen med enstaka halvslutna blommor. P� lappen stod det att de kunde bli 60 centimeter h�ga och jag har sett buskliknande margueriter "live" i en park p� Gran Canaria. I mina balkongl�dor tror jag att det �r f�r tr�ngt om f�tterna �t dem s� de l�r nog bara bli p� sin h�jd n�gra decimeter. Men jag har k�pt 24 stycken och hoppas p� ett riktigt blomsterparty. Refererande till n�mnda lapp: de ska blomma maj till oktober. Fantastiskt. Och p� ett forum l�ste jag att de g�r att �vervintra och f�r�ka med sticklingar.

I k�ket har jag en plantskola, en s�n d�r fiffig pluggbox som jag k�pte i fjol men inte kommit mig f�r att prova f�rr�n nu. F�rr om �ren har inte mina fr�odlingsf�rs�k kr�nts med n�gon st�rre framg�ng. Antingen blir det f�r torrt s� att hela laddningen torkar bort mellan fr� och de f�rsta gr�na bladen. Eller s� blir det f�r fuktigt s� att fr�n och hj�rtblad m�glar. Eller s� har jag haft ihj�l dem n�r det �r dags att plantera om dem fr�n groddl�dan till egna krukor.

I pluggboxen spirar f�r tillf�llet sommarflox i 34 av 49 r�r. Grotid 20-25 dagar stod det p� p�sen men de kom upp p� bara en vecka. Nu tror jag dock inte att det kommer upp n�gra fler. Oklart om det �r bristande fr�kvalitet eller handhavandefel som �r orsak till att 15 pluggar (en dryg tredjedel) fortfarande �r tomma. � andra sidan har det kommit tre och fyra hj�rtblad i n�gra r�r s� jag f�r kanske g�ra en omf�rdelning. Sommarflox har ytterst pilliga sm� fr�n s� det blev nog lite si och s� med f�rdelningen, sju i n�n plugg och kanske inga i en annan.

Jag inbillar mig att boxens sj�lvvattningstr�g och rymliga, ventilerade "v�xthuslock" ska h�lla sm�plantorna vid liv tills de �r stora nog att t�la flytten till egna krukor. �terst�r att se.

Om det funkar s� blir det en omg�ng mormorsvioler i juli-augusti som f�rberedelse inf�r n�sta �rs balkongs�song. Violer blommar n�mligen p� andra �ret. Beroende p� hur violerna tar sig f�r de �vervintra antingen i pluggboxen eller i ett kruktr�g i garaget.

Sommarblommor �r billig vardagslyx och att fr�s� dem sj�lv inneb�r stora m�jligheter att sl�sa. Boxarna �r dyra men g�r att �teranv�nda och fr�p�sar kostar bara 3-5 kronor p� Lidl. Dessutom har jag massor av fr�n som vi samlat sj�lva men inte velat anv�nda �n eftersom jag hittills konsekvent avlivat alla sm�plantor.

Nu ser jag en vision av en extra s�songshylla i k�ksf�nstret laddad med fyra pluggboxar.

*harkel* Men f�rst ska jag som sagt se om sommarfloxen �verlever till vuxen �lder.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck