kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-06-08 - Fordonsfixaren

Om man har m�nga bilar �r man aldrig sysslol�s...

F�rra sommaren trillade Spitfirens sufflett delvis i bitar. Det var s�mmen runt bakrutan som hade gett upp. "Meh?! Suffletten �r ju n�stan ny!" gnydde jag. Sen l�ste jag i kvittop�rmen att jag k�pte den 1993. Vad�, ska den inte h�lla mer �n 15 �r?

I h�stas tog jag allts� hem hela cabst�llningen f�r att sy ihop revan. Den blev st�ende p� vinden och d�r gl�mde jag s� klart bort den �nda tills det var dags att h�mta fram bilen ur vinterf�rvaringen f�r n�gra veckor sedan. D� knatade jag iv�g till skomakaren f�r att k�pa sk�rn�l och extra stark tr�d.

Redan n�r jag konstaterat att s�mmen g�tt s�nder f�r att tr�den inte t�lde UV-ljus (alternativt vinterklimat) borde jag ju ha t�nkt p� att hela suffletten �r sydd med samma tr�d. Men det kom jag p� f�rst n�r jag kom hem. .... Rrrriiiiiitsch s� for h�lften av en annan s�m bara av att jag drog lite ovarsamt i suffletten. Dessutom visade det sig att ena sidorutan (klarplast-PVC) hade spruckit p� tv� st�llen.

Projekt "laga suffletten" hade pl�tsligt vuxit till "helrenovera suffletten". Det �r r�tt typiskt.

Vid n�sta v�nda till f�rr�det kollade jag status p� den gamla suffletten. D�r var s�mmarna intakta men tyget var slitet och plastf�nstren mj�lkvita. Dessutom har den nya suffletten en bra feature som den gamla saknar: n�mligen �ppningsbar bakruta. �terstod allts� att f�rs�ka f� tag i ny klarplast. Det hittade jag hos Sl�jddetaljer, men f�r att n� �ver l�gsta ordergr�ns fick jag dessutom med mig n�gra tygkritor, en mosaikt�ng och ett set julklappsaskar...

Nu har jag borrat loss alla nitar, tagit loss tyget och rensat kontaktlim fr�n st�llningen, samt st�lborstat och avfettat den. Mina gummihandskar gick �t p� kuppen. T-r�d och kallavfettning p� samma dag blev tydligen f�r mycket, fingrarna ramlade av! :-) B�ttre handskens �n mina i alla fall. Dessutom fick jag kn�skura vardagsrumsgolvet eftersom kontaktlim + t-r�d + energisk anv�ndning av slipduk = brun �cklig smet som m�ste l�sas med koncentrerad allreng�ring och energisk disksvampsgnuggning.

St�lborstning och avfettning gjorde jag ute p� g�rden (man l�r sig...) och det f�r jag g�ra en g�ng till, f�r jag tog stora vinkelslipen och den kom inte �t �verallt. Resten �r ett fall f�r Dremeln, men inte i kv�ll.

Innan jag nattar m�ste jag tv�tta upp sufflettyget som ligger i duschen efter mitt misslyckade f�rs�k att ta bort kontaktlimsresterna med T-r�d. Funkade p� metall men inte p� vinyl. H�rdplastskrapa gjorde inte heller n�n st�rre nytta och p� vinylen vill jag inte riskera f�r stor mekanisk n�tning. N�sta f�rs�k blir strykj�rnsv�rme och hush�llspapper.

Sen ska jag m�la st�llningen med svart hammarlack, f�r den f�rgen kan man m�la p� rost och s� �r den slagt�lig. Det beh�vs, bevisligen. Tv� lager, minst, med torkning d�remellan. Det kommer att ta tid det h�r.

Tyget ska f� en omg�ng med vinylreng�ring och vinylglans ocks�. Ett svart �terf�rgande klet som man k�per p� Biltema. P�minner lite om en f�rv�xt skokr�mstub. �h, kul, d� blir det en tur till Ikea ocks�! ... Det blir dyrt det h�r. :-)

Och s� m�ste f�rst�s f�nstret klippas till (n�r paketet v�l kommer, jag har p� k�nn att det �r ett par veckors leveranstid) och alla s�mmarna i suffletten sys om innan den ska limmas (kom ih�g att k�pa massor av kontaktlim p� Biltema!), nitas (var sjutton �r min nitt�ng?), �terf� sina gummilister och monteras tillbaka p� bilen.

Huvva.

Och som om jag inte har nog med projekt redan, s� har jag och A kommit p� att vi ska renovera en veteranlastbil, en Bedford J3 som f�tt namnet "Beda". Mer om detta p� veteranlastbilsforumet...



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck