kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-06-03 - Leopard i huset

Jag har migrerat. Ja, bara fr�n Mac OS 10.3.9 till 10.5.3 men i alla fall.

Skivan har legat p� a) mitt skrivbord i n�gon m�nad och d�refter b) i min hylla i ytterligare ett par m�nader. Summa sex, bra precis.

Den minnesgode kommer ih�g hur exalterad jag var.

�nd� tog det sex m�nader att komma till skott, bara f�r att jag m�ste skaffa ers�ttare f�r alla classic-program som skulle bli oanv�ndbara vid uppgraderingen och k�pa en extra h�rddisk och g�ra backup och...

Fyra timmar tog operationen i dag och patienten klarade sig f�rh�llandevis bra.

Finder visar f�rbudsm�rken p� de classic-program som jag inte l�ngre kan anv�nda. S�tt. :-)

Till f�rlusterna h�r �ven ett antal tusen mejl. Min skickat-katalog har r�ddat mig m�nga g�nger men n�r mejlprogrammet p�stod att det skulle ta 14 timmar att importera den s� sa jag nej tack. Sen har jag varit inne och pillat i biblioteket och h�mtat en del mejl men r�kat radera resten.

N�ja. Det �r s�kert nyttigt att st�da, �ven om det sker ofrivilligt. F�r �vrigt har jag en massa mer st�dning att g�ra. Min 80 GB-h�rddisk har fyllts upp orov�ckande snabbt sedan jag k�pte nya kameror och det nya operativsystemet slukade raskt 9 GB till.

Egentligen vill jag ha en ny dator men jag tycker inte att man ska beh�va byta vart tredje �r s� jag n�ter p� den h�r ett tag till. Trots att den inte orkar redigera video. Och trots att jag i g�r l�ste en unders�kning om att folk som sitter vid 24-tumssk�rmar g�r �tta timmars jobb p� sex timmar (j�mf�rt med den som sitter vid en 17-tummare). Detta f�r att v�xlingarna mellan dokument g�r smidigare n�r man kan ha dem bredvid varandra.

Summering hittills:

Jag uppskattar definitivt f�rhandsvisningarna av inneh�llet i filer.

Jag har inte b�rjat anv�nda n�gra nya finesser.

Jag gl�der mig storligen �t att �ter kunna surfa p� sidor som varit om�jliga det senaste halv�ret.




� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck