kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-05-12 - Giroutgr�vningar

F�r snart 14 �r sedan n�r jag startade mitt f�retag var varje f�retag med sj�lvaktning tvunget att ha b�de postgiro och bankgiro. Detta f�r att vissa storf�retag, exempelvis Volvo, bara betalade ut till postgiro (och endast p� tisdagar och torsdagar dessutom). Och vissa sm�f�retag kunde bara betala till bankgiro.

Jag hade �nda sedan ton�ren varit kund hos en bank och hade mitt privatgiro d�r, men jag f�rstod ju allvaret i situationen. Nu skulle jag ju b�rja med Aff�rer. D� m�ste man anpassa sig och bli mer aff�rsm�ssig.

Till min pyttelilla firma skaffade jag allts� ett bankgiro f�r inkommande betalningar, och ett Aff�rsgiro med fullservice hos Posten. Jag fick en bl� plastmapp med v�lkomstbrev, instruktionsbok, ett h�fte med blanka utbetalningskort (s�na d�r gr�na som f�retag skickade till folk som skulle f� pengar, minns ni?), en trave bruna kuvert med f�rtryckt adress till Postgirot och ... ett h�fte med betalningsordrar d�r mitt nya f�retagsnamn stod pr�ntat p� varje sida. Jag k�nde mig v�ldigt Aff�rsm�ssig.

N�got �r senare ins�g jag att den hj�lpsamma postkass�rskan (p� det nu sedan l�nge nedlagda postkontoret) hade tecknat mig f�r den dyraste tj�nsten som d�varande Postgirot kunde erbjuda. Jag hade dessutom ut�kat mina bankgirotj�nster och tyckte att det var on�digt att betala f�r full service p� b�gge st�llena. D�rf�r bytte jag till det billigare F�retagsgirot ist�llet. Vid det h�r laget hade jag �ven tappat min h�gtidliga respekt f�r Aff�rer och blivit en mer pragmatisk vardagsf�retagare. "

Med tiden datoriserades girotj�nsterna och jag b�rjade anv�nda dosor ist�llet f�r blanketter. Sen b�rjade Posten ta betalt b�de f�r kortbetalning vid paketh�mtning och f�r kontantuttag fr�n postgirot. Postgirot �vergick till plusgiro och �r nu egentligen bara ett bankgiro i f�rkl�dnad, s� d�rf�r avslutade jag det, f�r vad skulle jag med tv� bankgiron till?

Den bl� postgiromappen anv�nde jag fortfarande f�r att samla inbetalningskort som skulle betalas.

F�r n�t �r sedan tyckte jag att det var s� mycket papper i den bl� mappen att det var sv�rt att hitta de r�kningar som var aktuella just f�r denna utbetalning. S� d� b�rjade jag l�gga r�kningarna uppe p� mappen ist�llet.

P� sistone har �ven sj�lva l�dan som mappen ligger i b�rjat sv�mmat �ver. Men av vad, egentligen? Jag tar ju bort alla r�kningar som �r betalda..?

Detta mysterium har jag l�st i dag p� morgonkvisten. Och funnit:

* gamla handlingar r�rande konton, plastkort och dosor som jag inte anv�nt p� flera �r, d�ribland alla gamla giroblanketter, ett plastkort och en dosa till postgirot/plusgirot som jag avslutat.

* ett 40-tal blanka inbetalningskort till f�reningar och v�lg�renhetsorganisationer som jag st�ttat eller varit med i vid n�t tillf�lle under alla dessa �r, d�ribland R�dda Barnen, R�da korset, Vi-skogen, IOGT-NTO, Unicef, JAK-banken, Amnesty, V�rldsnaturfonden, mystiska bokklubbar f�r esoterisk litteratur, elfordonsklubben och...

* omkring 60 blanka inbetalningskort till Coop, Ica, OKQ8, Volvokortet, Mastercard...

Ju l�ngre jag gr�vde mig ner desto fler av mina gamla adresser hittade jag p� inbetalningskorten. Jag f�rv�nades �ver att f�retagen bytt grafisk profil. Inte kom jag ih�g att de sett ut s� d�r en g�ng i tiden...

H�pet konstaterar jag nu att jag m�ste ha lidit av djup inbetalningskortsrespekt. �ven om jag egentligen inte t�nkt betala dem s� har jag uppenbarligen inte kunnat sl�nga n�gra inbetalningskort alls. �tminstone inte de tio f�rsta �ren...

Nu har jag i alla fall st�dat. Och jag anv�nder fortfarande den bl� postgiromappen f�r r�kningar som ska betalas. Lite nostalgisk f�r man vara.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck