kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-05-05 - P/N f�r blomstrande m�nniskor

G�rdagens l�nga inl�gg fick aldrig sin avslutning.

En av de saker som jag fastnade f�r i den amerikanska P/N-forskningen �r att flera studier oberoende av varandra har kommit fram till samma sak som jag: "bad is stronger than good". Allts� att ett negativt omd�me v�ger tyngre �n tre-fyra ber�m. Och att m�nniskor som f�r mest av positiv feedback blomstrar: de blir trevligare, l�raktigare och klokare.

Min slutsats blir att vi alla beh�ver bli b�ttre p� att skopa upp ber�m p� v�ra v�nners tallrikar.

I artikeln "Positive Affect and the Complex Dynamics of Human Flourishing" h�nvisar Losada och Fredrickson [PDF] till en m�ngd studier p� temat "vad goda k�nslor g�r f�r oss m�nniskor". Intressant l�sning!

Jag hittade ocks� verktyg f�r att relativt enkelt m�ta f�rdelningen av positiva och negativa k�nslor under en m�tperiod.

  • Fredrickson anv�nder en sj�lvskattningsblankett, en modifierad version av Izard�s Differential Emotions Scale.
  • Gottman videofilmar en 15 minuter l�ng intervju och r�knar "f�r hand".
  • Losada har medverkat i utvecklingen av ett datorprogram som till och med kan analysera gruppm�ten.
  • Personalen vid f�rskolorna Tittmyran och Bj�rntomten anv�nde videokamera i sitt j�mst�lldhetsarbete f�r att unders�ka om de s�rbehandlade flickor och pojkar (vilket de naturligtvis ans�g att de inte gjorde). Resultatet gjorde dem f�rf�rade.

    Jag tror att P/N-m�tningar skulle ge lika omskakande effekt. Nu undrar jag bara n�r trenden och verktygen kommer till Sverige.



    � Kommentera


    � F�rra | N�sta �







    bara ett rosa streck